Previous Page  34 / 48 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 48 Next Page
Page Background

BILANS DODATNI

marzec 2020

3 4

Warto przeczytać

S

ukces stoiska mięsnego można osiągnąć wyłącznie przy współ-

udziale profesjonalnego personelu. To on zapewni odpowiedni

sposób obsługi, będzie umiał korzystnie wpływać na decyzje

konsumenckie, a co za tym idzie – na wielkość koszyka zakupowego.

W Polsce ponad połowa produktów mięsnych jest sprzedawana

w tzw. kanale nowoczesnym z tradycjami, czyli w małych marketach.

Chodzi nie tylko o specjalistyczne sklepy mięsne, ale też placówki

ogólnospożywcze. – Uwarunkowania rynkowe sprawiają, że coraz

więcej tego typu sklepów będzie nabierać cech typowych dla placówek

convenience, bo to one najlepiej wpisują się w aktualne oczekiwania

klientów. Dzieje się tak dlatego, że oferują wygodne rozwiązania, a ta-

kich wiele osób obecnie poszukuje – wyjaśnia Krzysztof Kaźmierczak,

ekspert rynku mięsa.

Zmiana perspektywy

Większość sklepów firmowych, należących do zakładów mięsnych,

sprzedaje już nie tylko własne wyroby. Ich oferta jest uzupełniona o pro-

dukty komplementarne, takie jak przyprawy, sosy czy inne dodatki.

Zdaniem Kaźmierczaka ten trend będzie się jeszcze pogłębiał:

– Skoro sklepy idą mocno w stronę convenience, to ich obsługa nie

powinna pozostawać w tyle. W związku z tym sprzedawcy na sto-

iskach mięsnych muszą nieco zmienić sposób patrzenia na preferen-

cje zakupowe klientów. Rynek mięsa jest chyba jedynym, na którym

Rola sprzedawców w procesie detalicznej dystrybucji produktów mięsnych

Innowacja i tutaj ma znaczenie

Wesołych

Świąt

www.zmskiba.pl

konsument kupuje np. pręgę wołową czy schab, podczas gdy tak

naprawdę powinien kupować bitki, schabowego albo pieczeń – pod-

kreślał ekspert. Akcentował, że sprzedajemy smaki, potrawy, dania

czy sytuacje, a nie ich składowe: – Sprzedawcy powinni edukować

klienta, podsuwać odpowiednie produkty – ale nie jako substraty,

tylko jako produkty finalne. Sprzedawca na stoisku mięsnym, po-

dobnie jak w niektórych drogeriach, nie może być jedynie podającym

produkty. Musi umieć klientowi dobrze doradzić – przekonywał

Krzysztof Kaźmierczak.

To się liczy

Jako najbardziej pożądane umiejętności i kompetencje personelu sto-

iska mięsnego Kaźmierczak wskazał: dbałość o najwyższą jakość,

dobór asortymentu, umiejętność budowania ekspozycji i tworzenia

kompozycji, aktywną obsługę i sztukę prowadzenia degustacji oraz

dbałość o minimalizację ubytków.

– Takich kompetencji powinniśmy oczekiwać od naszego personelu,

to one są najważniejsze. Oczywiście jeśli chodzi np. o jakość oferty,

to odpowiedzialny jest za nią również dostawca. Jednak kluczowe dla

zabezpieczenia jakości jest zachowanie łańcucha chłodniczego, a tu

już detalista ma do odegrania ważną rolę. Jakiekolwiek pobłażanie

w tym względzie jest nie tylko skrajną nieodpowiedzialnością, ale

i przestępstwem – ocenił prelegent.

Krytyczne punkty przerwania łańcucha chłodniczego to: samochód

dostawcy, przyjęcie dostawy, układanie produktów w urządzeniach

chłodniczych, błędna interpretacja terminów przydatności do spo-

życia, niewłaściwa ekspozycja, brak stosownych procedur i transport

do lodówki konsumenta.

Dobór asortymentu

Dobry wybór towarów może być źródłem dodatkowej marży. – Im

bardziej przetworzony produkt, tymwyższą możemy na nim uzyskać

marżę. Przykładowo, jeżeli powiem, że kupiłem schab, to spytacie

mnie – za ile? Jeżeli powiem, że zjadłem kotlet de Volaille, to zapyta-

cie – czy był dobry? To oznacza, że w tym drugim przypadku pozby-

wamy się konkurencji cenowej. To duża szansa dla małych i średnich

placówek handlowych. Zakłady mięsne posiadające sklepy własne,

powinny poważnie rozważyć rozszerzenie produkcji dań gotowych

do spożycia. Jeśli uda im się utrzymać ich odpowiednio wysoką jakość

i innowacyjność, to będą mogły cieszyć się wyższymi marżami – za-

pewnia Krzysztof Kaźmierczak.

Cyprian Styp

życzenia