Previous Page  13 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 44 Next Page
Page Background

życzenia

Niech w nadchodzącym

Nowym 2021 Roku

szczęście i pomyślność

Was nie opuszczają,

a wiara dodaje sił i energii

do tworzenia i realizacji

nowych pomysłów.

Spokojnych Świąt

Bożego Narodzenia

życzą

Właściciele,

Zarząd i Pracownicy

JELUX POLSKA

to dla hodowców jest tragedia. Słyszymy, że kolejni rolnicy likwidują

stada ze względu na cenę, ASF i wszystkie inne obostrzenia.

Urszula Miazga

, specjalista ds. marketingu i reklamy

ZM SMAK Górno:

– Jak w każdej firmie możemy mówić o plusach i minusach. Uru-

chamialiśmy nowe inwestycje, w tym linię do produkcji przetworów

w słojach, która zaczęła działać przed wakacjami. Nasze moce pro-

dukcyjne wzrosły, doszli nam nowi kontrahenci, więc teoretycznie

powinno być dobrze. Zapewne także dla całej branży to był niezły rok,

bo przecież ludzie kupują żywność i kupować będą. My szczególnie

wysoki wzrost sprzedaży odnotowaliśmy w marcu, przed pierwszym

lockdownem. Odnotowaliśmy wtedy blisko 100-procentowy wzrost

sprzedaży konserw w słoikach. Czegoś takiego nigdy w historii za-

kładu nie obserwowaliśmy. Ale pandemia zaburza realizację naszych

planów i codzienną pracę w firmie – mamy znaczące braki zatrudnio-

nych. Teraz planowanie produkcji i sprzedaży jest naprawdę trudne.

Nastroje konsumenckie są nieprzewidywalne. Myślę, że święta Bożego

Narodzenia też będą inne od dotychczasowych, a ruch w produkcji

czy handlu też nie będzie taki jak zawsze.

Jacek Kucharski

, lekarz weterynarii:

– Wiele nacji, takich jak Chiny czy Indie, potrzebuje ogromnych

ilości mięsa. To warunkuje cały układ produkcji, eksportu i cen na

świecie. Baliśmy się afrykańskiego pomoru świń w Niemczech, bo

wiedzieliśmy, że ASF w tym kraju zaburzy dotychczasowy układ

w państwach Unii, które mięso eksportują. Wiadomo było, że kiedy

ASF pojawi się w eksporterskich Niemczech czy Hiszpanii, to my

u nich już nie ulokujemy polskiego mięsa. Wielki kryzys za naszą

zachodnią granicą już rzutuje na cały rynek europejski i biznes mię-

sny. Jednak wieprzowina i wołowina będzie poszukiwana, ponieważ

miliardy ludzi Azji muszą jeść. Jedynym ratunkiem dla eksporterów

wołowiny są uprawnienia eksportowe do Chin, gdzie steki jada boga-

ta klasa średnia. Tę piramidę trzeba więc ułożyć od nowa. W Polsce

obawiam się powrotu pod obrady „piątki dla zwierząt”, która jest

absolutnym nieporozumieniem. W polityce zapowiada się z pew-

nością kolejny „ciekawy” rok.

Janusz Walczak

, przewodniczący Komisji

Zarządzającej Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego:

– Z uwagi na koronawirusa musieliśmy przeorganizować pracę komisji

i poszukać nowych rozwiązań oraz zasad naszej pracy. Członkowie

komisji mogli spotykać się tylko poprzez platformy komunikacyjne.

Opracowaliśmy nowy regulamin i zasady głosowania wniosków. Nasza

komisja jako pierwsza zmieniła reguły, co pozwoliło nam na obrady

online i ułatwiło przebieg głosowań, a także wdrażanie składanych

wniosków. Duże pieniądze przeznaczyliśmy na walkę z ASF, a między

innymi na pakiety bioasekuracyjne. Realizację wielu programów pro-

mujących mięso wnioskodawcy z konieczności przenieśli do mediów

społecznościowych. Postawiliśmy na promocję polskich produktów

z polskiego mięsa, by pobudzić patriotyzm konsumencki poprzez

program „Produkt polski”. Uważam, że nie będzie skutecznej promocji

tego, co polskie, jeśli dla naszych przetwórców wyznacznikiem dzia-

łania pozostanie giełda niemiecka i tam obowiązujące ceny. Musimy

myśleć nie tylko o zysku na dziś, ale też o przyszłości hodowli świń

w kraju. Bez podejścia patriotycznego, lokalnego – za chwilę nie bę-

dziemy mieli polskiego stada i polskich ras.

Oprac. BS

Nasza sonda 2020