Previous Page  42 / 48 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 48 Next Page
Page Background

P

rzemysł mięsny generuje prawie 71 mld zł przychodów, czyli

32 proc. przychodów całego polskiego sektora spożywczego.

Jednocześnie firmy mięsne odpowiadają za 22 proc. nakła-

dów inwestycyjnych branży spożywczej – wynika z prezentacji, którą

na V Kongresie Mięsnym 2020 przedstawiła dr Magdalena Kowa-

lewska, analityk sektora food&agri w BNP Paribas. Ekspertka mó-

wiła o wyzwaniach i zagrożeniach, które będą czekać branżę mięsną

w najbliższych latach.

Polska jest pierwszym producentem drobiu w Unii Europejskiej

z 18-procentowym udziałem w rynku, czwartym producentem wie-

przowiny z 9-procentowym udziałem i siódmym producentem wo-

łowiny z 7-procentowym udziałem – tak pokazują dane za 2018 rok

(obecnie nie dysponujemy jeszcze pełnymi danymi za 2019 rok). Wraz

z wyjściem Wielkiej Brytanii ze Wspólnoty ta struktura zmieni się.

Ludzie chcą mięsa

Dr Magdalena Kowalewska w trakcie prelekcji wskazała, że konsump-

cja mięsa na świecie zwiększa się.

– Mimo różnych trendów będzie ona nadal rosnąć. Jednak wol-

niej niż do tej pory – zaznaczyła analityk sektora food&agri w BNP

Paribas. – Od 2017 roku głównym gatunkiem mięsa jedzonego na

świecie jest drób. Według szacunków to jego spożycie będzie rosnąć

najbardziej, choć wolniej niż do tej pory – dodała.

Zwróciła uwagę, że w Polsce konsumpcja mięsa wynosi 76,5 kg na

osobę rocznie i że to się w najbliższym czasie drastycznie nie zmieni.

Nowe szanse, nowe zagrożenia

Najchętniej wybieranym gatunkiem mięsa jest wciąż wieprzowina,

ale jej udział w spożyciu spada – zgodnie z szacunkami analityków

w zeszłym roku przeciętny Polak zjadł jej 38 kg wobec 42,4 kg dzie-

sięć lat wcześniej. Konsumpcja spadła zatem o ponad 10 proc. Na

drugimmiejscu jest drób (jemy go 28,5 kg wobec 24 kg w 2009 roku).

Wprzypadku wołowiny konsumpcja rośnie, lecz bardzo powoli, z 3,6

kg w 2009 roku do 4 kg w 2019 roku.

– Z jednej strony są osoby, które będą jadły więcej mięsa. Z drugiej,

są też takie, które w ogóle nie jedzą mięsa, bo są wegetarianami lub

weganami. Trzech na dziesięciu konsumentów uważa, że dieta roślinna

jest lepsza dla środowiska – komentowała Kowalewska. Wyjaśniała,

że z powodu dbałości o klimat, dobrostan zwierząt, jak również ze

względu na trendy prozdrowotne coraz więcej pojawia się zastępników

białka zwierzęcego. – To nie muszą być zamienniki mięsa, ale produk-

ty komplementarne – akcentowała ekspertka wskazując, że wielu kon-

sumentów łączy jedzenie mięsa ze spożywaniem jego zamienników.

Trendy, etykiety, promocje

Magdalena Kowalewska analizowała także trendy konsumenckie.

– 46 proc. konsumentów, zanim zdecyduje się na zakup, dokładnie

czyta etykiety produktów. 2 na 5 badanych zawsze jest zainteresowa-

nych nowościami na rynku. 44 proc. wie, jakich cen się spodziewać za

dany produkt, natomiast 45 proc. zawsze szuka promocji cenowych –

tłumaczyła ekspertka. – 45 proc. osób twierdzi, że wybór produktów

spożywczych jest ważny i w pewnym stopniu świadczy o tym, kim

są – dodała.

Z jej prezentacji wynika, że na znaczeniu zyskują wybory konsu-

menckie przyjazne środowisku. Już 86 proc. Polaków zauważa wpływ

zmian klimatu na swoje codzienne życie. Zarazem 41 proc. z nas

obawia się, że zmiany klimatyczne są nieodwracalne. 51 proc. zali-

cza „zmianę klimatu” do najpoważniejszych wyzwań stojących przed

polskim społeczeństwem, a 75 proc. ocenia, że ich osobiste działania

na rzecz środowiska mają znaczenie. To wszystko ma wpływ na to,

że aż 80 proc. ankietowanych deklaruje, że chce ograniczyć spożycie

mięsa czerwonego.

– Wzrost zainteresowania konsumentów aspektami etycznymi

i środowiskowymi skłania producentów do dzielenia się informa-

cjami o sposobie produkcji i wpływie produktów na środowisko

– zaznaczyła Kowalewska. – Z danych agencji Mintel wynika, że

wzrasta liczba oświadczeń etycznych i środowiskowych na opako-

waniach wszystkich rodzajów produktów białkowych. Jakkolwiek

oświadczenia te pojawiają się na mniej niż jednej piątej produktów

z mięsa czerwonego na świecie, sygnalizując tym samym przestrzeń

do rozwoju – dodała.

Nadchodzą zmiany

Szacunki BNP Paribas zakładają, że w tym roku ceny wieprzowiny

pozostaną na wysokim poziomie, ceny wołowiny nieznacznie wzrosną,

a drobiu nieco spadną. Wyzwaniem dla producentów i przetwórców

będą na pewno obawy konsumentów związane z dobrostanem zwie-

rząt i wpływem produkcji mięsa na środowisko, wyższe koszty pro-

dukcji oraz choroby zwierząt – ASF będzie nadal rozdawał karty na

na światowym rynku mięsa, w szczególności na rynku wieprzowiny.

Problemem będzie też trudna sytuacja na rynku pracy – wzrost wy-

nagrodzeń i brak pracowników.

Jednak, jak podkreśliła Magdalena Kowalewska, wyzwania to nie

zawsze zagrożenia. Mogą to być szanse, które staną się motorem do

rozwoju branży mięsnej.

CS

42-350 KOZIEGŁOWY-Rzeniszów, ul. Zielona 21,

www.jozan.pl

życzenia

BILANS DODATNI

marzec 2020

4 2

Informacje