P
rzemysł mięsny generuje prawie 71 mld zł przychodów, czyli
32 proc. przychodów całego polskiego sektora spożywczego.
Jednocześnie firmy mięsne odpowiadają za 22 proc. nakła-
dów inwestycyjnych branży spożywczej – wynika z prezentacji, którą
na V Kongresie Mięsnym 2020 przedstawiła dr Magdalena Kowa-
lewska, analityk sektora food&agri w BNP Paribas. Ekspertka mó-
wiła o wyzwaniach i zagrożeniach, które będą czekać branżę mięsną
w najbliższych latach.
Polska jest pierwszym producentem drobiu w Unii Europejskiej
z 18-procentowym udziałem w rynku, czwartym producentem wie-
przowiny z 9-procentowym udziałem i siódmym producentem wo-
łowiny z 7-procentowym udziałem – tak pokazują dane za 2018 rok
(obecnie nie dysponujemy jeszcze pełnymi danymi za 2019 rok). Wraz
z wyjściem Wielkiej Brytanii ze Wspólnoty ta struktura zmieni się.
Ludzie chcą mięsa
Dr Magdalena Kowalewska w trakcie prelekcji wskazała, że konsump-
cja mięsa na świecie zwiększa się.
– Mimo różnych trendów będzie ona nadal rosnąć. Jednak wol-
niej niż do tej pory – zaznaczyła analityk sektora food&agri w BNP
Paribas. – Od 2017 roku głównym gatunkiem mięsa jedzonego na
świecie jest drób. Według szacunków to jego spożycie będzie rosnąć
najbardziej, choć wolniej niż do tej pory – dodała.
Zwróciła uwagę, że w Polsce konsumpcja mięsa wynosi 76,5 kg na
osobę rocznie i że to się w najbliższym czasie drastycznie nie zmieni.
Nowe szanse, nowe zagrożenia
Najchętniej wybieranym gatunkiem mięsa jest wciąż wieprzowina,
ale jej udział w spożyciu spada – zgodnie z szacunkami analityków
w zeszłym roku przeciętny Polak zjadł jej 38 kg wobec 42,4 kg dzie-
sięć lat wcześniej. Konsumpcja spadła zatem o ponad 10 proc. Na
drugimmiejscu jest drób (jemy go 28,5 kg wobec 24 kg w 2009 roku).
Wprzypadku wołowiny konsumpcja rośnie, lecz bardzo powoli, z 3,6
kg w 2009 roku do 4 kg w 2019 roku.
– Z jednej strony są osoby, które będą jadły więcej mięsa. Z drugiej,
są też takie, które w ogóle nie jedzą mięsa, bo są wegetarianami lub
weganami. Trzech na dziesięciu konsumentów uważa, że dieta roślinna
jest lepsza dla środowiska – komentowała Kowalewska. Wyjaśniała,
że z powodu dbałości o klimat, dobrostan zwierząt, jak również ze
względu na trendy prozdrowotne coraz więcej pojawia się zastępników
białka zwierzęcego. – To nie muszą być zamienniki mięsa, ale produk-
ty komplementarne – akcentowała ekspertka wskazując, że wielu kon-
sumentów łączy jedzenie mięsa ze spożywaniem jego zamienników.
Trendy, etykiety, promocje
Magdalena Kowalewska analizowała także trendy konsumenckie.
– 46 proc. konsumentów, zanim zdecyduje się na zakup, dokładnie
czyta etykiety produktów. 2 na 5 badanych zawsze jest zainteresowa-
nych nowościami na rynku. 44 proc. wie, jakich cen się spodziewać za
dany produkt, natomiast 45 proc. zawsze szuka promocji cenowych –
tłumaczyła ekspertka. – 45 proc. osób twierdzi, że wybór produktów
spożywczych jest ważny i w pewnym stopniu świadczy o tym, kim
są – dodała.
Z jej prezentacji wynika, że na znaczeniu zyskują wybory konsu-
menckie przyjazne środowisku. Już 86 proc. Polaków zauważa wpływ
zmian klimatu na swoje codzienne życie. Zarazem 41 proc. z nas
obawia się, że zmiany klimatyczne są nieodwracalne. 51 proc. zali-
cza „zmianę klimatu” do najpoważniejszych wyzwań stojących przed
polskim społeczeństwem, a 75 proc. ocenia, że ich osobiste działania
na rzecz środowiska mają znaczenie. To wszystko ma wpływ na to,
że aż 80 proc. ankietowanych deklaruje, że chce ograniczyć spożycie
mięsa czerwonego.
– Wzrost zainteresowania konsumentów aspektami etycznymi
i środowiskowymi skłania producentów do dzielenia się informa-
cjami o sposobie produkcji i wpływie produktów na środowisko
– zaznaczyła Kowalewska. – Z danych agencji Mintel wynika, że
wzrasta liczba oświadczeń etycznych i środowiskowych na opako-
waniach wszystkich rodzajów produktów białkowych. Jakkolwiek
oświadczenia te pojawiają się na mniej niż jednej piątej produktów
z mięsa czerwonego na świecie, sygnalizując tym samym przestrzeń
do rozwoju – dodała.
Nadchodzą zmiany
Szacunki BNP Paribas zakładają, że w tym roku ceny wieprzowiny
pozostaną na wysokim poziomie, ceny wołowiny nieznacznie wzrosną,
a drobiu nieco spadną. Wyzwaniem dla producentów i przetwórców
będą na pewno obawy konsumentów związane z dobrostanem zwie-
rząt i wpływem produkcji mięsa na środowisko, wyższe koszty pro-
dukcji oraz choroby zwierząt – ASF będzie nadal rozdawał karty na
na światowym rynku mięsa, w szczególności na rynku wieprzowiny.
Problemem będzie też trudna sytuacja na rynku pracy – wzrost wy-
nagrodzeń i brak pracowników.
Jednak, jak podkreśliła Magdalena Kowalewska, wyzwania to nie
zawsze zagrożenia. Mogą to być szanse, które staną się motorem do
rozwoju branży mięsnej.
CS
42-350 KOZIEGŁOWY-Rzeniszów, ul. Zielona 21,
www.jozan.plżyczenia
BILANS DODATNI
marzec 2020
4 2
Informacje