Likwidacja sklepów mięsnych to trend ostatnich lat. Jak podaje GUS, w porównaniu z rokiem 2023 ubyło ponad 1.000 takich placówek, co stanowi już 12,6 procent. Tylko większą liczbę odnotowano w handlu pojazdami mechanicznymi, gdzie zamknięto aż 1.700 sklepów.
Ale przecież nie oznacza to, że zmniejszy się dostęp do produktów mięsnych, samochodów czy maszyn rolniczych. Życie i w tym przypadku nie znosi próżni. Jak bowiem podaje GUS - powierzchnia sprzedażowa sklepów wzrosła w ubiegłym roku o 1,4 procent i stanowiła ponad 39.102 mkw.
W porównaniu z poprzednim rokiem – jak sygnalizuje GUS - wzrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w sklepach o przedziałach powierzchniowych powyżej 100 m2, przy czym najwyższy przyrost wystąpił w sklepach o przedziale powierzchni 400-999 m2 o 581,8 tys. mkw (o 6,8 proc.) i jednocześnie w tym przedziale odnotowano największy wzrost ilości sklepów (o 6,4 proc.). Znaczący przyrost powierzchni sprzedażowej zaobserwowano również w sklepach z przedziału 1000 m2 i więcej o 275,9 tys. mkw (o 2,5 proc.). Z kolei spadek powierzchni sklepowej o 410,9 tys. mkw (o 2,8 proc.) zanotowano w sklepach o powierzchni 99 m2 i mniej.
W 2023 r. odnotowano wzrost łącznej liczby supermarketów i hipermarketów w porównaniu z rokiem poprzednim o 4,9 proc. I raczej pewnym jest, że to właśnie tam zakupy mięsne będą robić klienci zlikwidowanych małych placówek handlowych.
W 2023 r. szacowany udział wartości sprzedaży realizowanej łącznie przez supermarkety i hipermarkety w sprzedaży detalicznej w sklepach i na stacjach paliw stanowił 29,5 proc. i był o 1,5 pkt. proc. wyższy niż przed rokiem.
W ogólnej liczbie 327.000 sklepów, podobnie jak w poprzednich latach, największy udział stanowiły placówki o specjalizacji branżowej pozostałej (44,2 proc.), ogólnospożywczej (22,2 proc.) oraz sklepy z wyrobami odzieżowymi (10,4 proc.). Nowe sklepy otwierano licznie w takich branżach jak: odzieżowa - 1.600 nowych sklepów (4,9 proc.), ogólnospożywczej o ok. 1.000 sklepów (1,4 proc.).
Na przykładzie 40-tysięcznego Sieradza mogę dodać, że mięsne sklepy firmowe mają się tu nieźle. Nawet na tak „oblężonej” ul. jak Polna nadal funkcjonują 3 sklepy różnych firm mięsnych z regionu. Klienci chętnie też korzystają z lad mięsnych w niewielkich prywatnych sklepach spożywczych na osiedlach mieszkaniowych, gdzie oferowane są wyroby z małych masarni. Zapewne to już specyfika tylko małych i średnich miast. Na wsiach – gdzie mnożą się jak grzyby po deszczu niewielkie markety znanej już w całej Polsce sieci – zakupy mięsne robi się głównie tam. Jest jeden wyjątek – masarnia z własnym sklepem na miejscu, ale i tych coraz mniej…
BS
Źródło: PAP i GUS
Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej |
|
---|---|
ul. Miodowa 14 00-246 Warszawa |
|
+48 22 6350184 507-130-369 |
|
biuro@srw.org.pl |