Po raz drugi redakcja czasopisma „Rzeźnik Polski” oraz Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP podjęły się przygotowania dyskusji pod nazwą Okrągły Stół branży mięsnej i handlu nowoczesnego. Wydarzenie obyło się 6 listopada na terenie Targów Kielce, podczas Targów Marek Własnych. Spotkanie zgromadziło ekspertów i liderów rynku, którzy omówili kluczowe wyzwania i wskazali nowe możliwości rozwoju i współpracy.
Spotkanie otworzył Tomasz Parzybut, prezes Zarządu Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP: – Musimy wspólnie zastanowić się, jak poradzić sobie z walką cenową dyskontów, ESG, rozszerzoną odpowiedzialnością producenta czy deforestacją – powiedział, podkreślając wagę współpracy między producentami mięsa a sieciami handlowymi. Branża mięsna w Polsce stoi przed ogromnymi wyzwaniami, które kształtują zarówno przyszłość sektora, jak i strategie dostosowania się do globalnych zmian – podkreślają organizatorzy. - Nowe regulacje, zmieniające się preferencje konsumenckie oraz potrzeba zrównoważonego rozwoju wyznaczają kierunki, w których sektor mięsny musi podążać. To były główne tematy dyskusji podczas spotkania.
Sytuacja na rynku wymusza zmiany zarówno w ofercie produktowej, jak i strategiach sprzedaży oraz marketingu. Aby sprostać wymaganiom rynku, branża musi postawić na innowacje, zrównoważony rozwój i transparentność – te elementy staną się kluczowe dla przyszłości sektora.
Marta Wrembel, właścicielka Responsible Business Solutions, zwróciła uwagę na postępujące zmiany w zachowaniach konsumentów: - Jesteśmy coraz bardziej świadomi i przejmujemy się dobrostanem zwierząt, co prowadzi do wzrostu liczby osób na diecie roślinnej. Z danych wynika, że już ponad 10% Polaków deklaruje dietę wegetariańską lub wegańską, a kolejne 30% określa siebie jako fleksitarian.
Branża mięsna stoi przed koniecznością spełnienia wymogów ESG, które obejmują aspekty środowiskowe, społeczne i zarządcze. Nowe przepisy, takie jak dyrektywa CSRD oraz standardy ESRS, zmuszają producentów do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko i adaptacji do zmian klimatycznych. Branża jest z jednej strony w szoku z powodu wprowadzonych regulacji, a także spadającej sprzedaży mięsa, ale jednocześnie ma świadomość, że musi dostosować się do zmieniających się wymogów społecznych i klimatycznych - podkreśliła Marta Wrembel.
- Widzimy znaczną różnorodność preferencji konsumentów. Rośnie popularność produktów convenience, takich jak plasterkowane wędliny, kabanosy i konserwy – zauważył Tomasz Parzybut, prezes Zarządu Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP. – Pandemia Covid-19 wzmocniła zainteresowanie produktami o dłuższym terminie przydatności. Równocześnie rozwija się segment produktów wegetariańskich i wegańskich, co jest dla nas wyzwaniem – przyznał prezes SRW RP.
Według danych CPS GfK / YouGov, w ciągu ostatnich pięciu lat zakupy roślinnych zamienników mięsa w Polsce wzrosły prawie 5-krotnie, co ukazuje skalę zainteresowania konsumentów i skłania tradycyjnych producentów mięsnych do dalszych inwestycji w ten segment.
Znaczącym, jeśli nie największym problemem, z którym mierzy się sektor mięsny, jest rosnąca dominacja dużych sieci handlowych i dyskontów. - Przez ostatnie dwa lata zamknięto około 5000 specjalistycznych sklepów. W tej walce cenowej przegrywamy z agresywną polityką sieci handlowych, które oferują produkty w bardzo niskich cenach - mówi Tomasz Parzybut. Zaznaczył, że jednym z kluczowych wyzwań jest doprowadzenie do większej transparentności i wymuszenie na dyskontach oznaczenia geograficznego oraz wprowadzenia systemów jakości. - Konsument często nie wie, skąd pochodzi produkt, a sieci często nie oferują wyrobów regionalnych, co osłabia lokalne rynki. Walczymy o te oznaczenia i certyfikacje.
Kolejnym aspektem, który nabiera znaczenia, jest kwestia ekologii, nie tylko w kontekście hodowli, ale także opakowań. Grzegorz Mech, Business Development Manager w CPS GfK / YouGov, podkreślił zmieniające się oczekiwania konsumentów co do opakowań produktów mięsnych. - Mięso pakowane to już 40% rynku, a wędliny stanowią ponad połowę rynku w ujęciu wolumenowym. Oczekujemy, że opakowania będą nie tylko funkcjonalne, ale też przyjazne środowisku.
Branża mięsna w Polsce ma przed sobą wyzwanie nie tylko spełnienia regulacji, ale także przyciągnięcia konsumentów, którzy poszukują coraz bardziej zróżnicowanych produktów. - Musimy dostosować nasze strategie, nie tylko pod względem oferty, ale także w zakresie marketingu. Widzę przyszłość sektora jako połączenie sklepów mięsnych z bistro, gdzie klienci będą mogli nie tylko kupić mięso, ale także zjeść na miejscu - podkreślił Tomasz Parzybut.
Sponsorem głównym wydarzenia była firma ULMA PACKAGING Polska.
Źródło: Rzeźnik Polski
Fot. Targi Kielce
Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej |
|
---|---|
ul. Miodowa 14 00-246 Warszawa |
|
+48 22 6350184 507-130-369 |
|
biuro@srw.org.pl |