Warto zapoznać się z treścią komunikatu PZHiPTCh „Polsus”, który przytacza portal Farmer. Streszczając go najkrócej, trzeba podkreślić: dieta oparta na przetworzonej żywności pochodzenia roślinnego nie w każdym przypadku oznacza, że reklamowane i sprzedawane produkty są zdrowe.
W ostatnich latach nasila się trend w kierunku rezygnacji z białka zwierzęcego na rzecz roślinnego. Panuje przekonanie, że żywność roślinna jest niskokaloryczna i zdrowsza. Chociaż transformacja ma na celu zmniejszenie śladu węglowego i negatywnych skutków zdrowotnych, jakie wynikają z wysokiego spożycia białka zwierzęcego, niektóre działania mogą mieć negatywne konsekwencje zarówno dla zdrowia ludzi, jak i środowiska.
Pojawiające się wręcz masowo produkty roślinne często pozbawione są składników odżywczych i błonnika, a czasami zawierające dużą ilość cukru, przemysłowych tłuszczów trans i dodatków syntetycznych. Naukowcy alarmują, że rosnący udział roślinnej żywności ultra-przetworzonej w gospodarstwach domowych stanowi poważny problem dla zdrowia publicznego, ponieważ niesie za sobą ryzyko wielu chorób i zaburzeń, a nadmierne spożycie przyczynia się do wzrostu śmiertelności.
Z dostępnych badań wynika, że wzrost popularności ultra-przetworzonej żywności roślinnej, w tym roślinnych zamienników mięsa, nie leży w interesie zdrowia psychicznego. W dodatku należy podkreślić, że nie każdy posiłek roślinny jest z zasady zdrowy. Mięso jest również bezpiecznym źródłem pełnowartościowego białka i wielu innych niezbędnych dla człowieka składników odżywczych.
Trzeba te informacje wykorzystywać w promocji mięsa i jego przetworów. Wybór diety powinien być oczywiście decyzją osobistą każdej – dodajmy – dorosłej osoby. I nikt nie ma prawa wolności wyboru ograniczać. Nie można jednak ze spokojem obserwować tzw. promocji żywności pochodzenia roślinnego, która w założeniu ma negowanie wszystkiego co mięsne.
A znając przemyślenia członków Komisji Zarządzających Funduszami Promocji , a także szefów wielu organizacji branżowych promujących dobrą, zdrową żywność - warto przygotowywać programy promocji smakowicie produktów łączonych. Mięso i warzywa razem - to znakomity duet.
Na podstawie farmer.pl - BS
Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej |
|
---|---|
ul. Miodowa 14 00-246 Warszawa |
|
+48 22 6350184 507-130-369 |
|
biuro@srw.org.pl |