Jak branżę mięsną widzą?

14.11.2023

Już jutro – 15 listopada – odbędzie się wyjątkowe wydarzenie: „Okrągły Stół branży mięsnej i
handlu nowoczesnego”. To spotkanie będzie miało miejsce w obiekcie Targów Kielce podczas
Targów Marek Własnych FUTURE PRIVATE LABELS. Jego organizatorami są redakcja czasopisma
Rzeźnik Polski oraz Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP.


Zanim weźmiemy udział w tej dyskusji, warto zapoznać się z głosami przedstawicieli branży mięsnej,
którzy uczestniczyli w Forum Rynku Spożywczego i Handlu, zorganizowanym przez Portal Spożywczy.
Główny wniosek z panelu „Jak cię widzą, tak cię smakują. Wizerunek mięsa A.D. 2023” jest dla branży
budujący: mimo wysokiej inflacji Polacy nie tylko nie zrezygnowali z jedzenia mięsa, ale wiele danych
wskazuje na wzrost jego spożycia.


Przytaczamy fragmenty dyskusji podczas panelu:
Paweł Nowak, dyrektor zarządzający, Goodvalley Polska, producenta marki Dolina Dobra przyznał, że
cieszy go fakt, że mimo sytuacji geopolitycznej i inflacji Polacy wciąż sięgają po mięso. - Cała Europa i
świat patrzy na to, co ma w portfelu, ale nasze produkty sprzedają się bardzo dobrze. Sprzedaż
rośnie, widać, że nasz kierunek komunikacji znalazł drogę do podniebienia konsumentów i z tego się
cieszymy.


Marietta Stefaniak, wiceprezes zarządu ds. strategii i rozwoju Zakładów Mięsnych Silesia SA
wskazała, że przypuszczenia dotyczące tego, że mięso wyjdzie obronną ręką z czasów inflacyjnych
sprawdziły się: - Nasze dane mówią o tym, że w 2022 roku spożycie mięsa wzrosło o ok. 4 proc., czyli
ponad 6 kilogramów (…).Nasza strategia, dotycząca obszaru przetworzonego, jest posadowiona na
mięsie białym. Zwrot w kierunku kurczaka jest podyktowany nie tylko czynnikiem ekonomicznym, ale
też prozdrowotnym.


Adam Zdanowski, współwłaściciel ZM Wierzejki wskazał, że jego firma ma dwie główne gałęzie
sprzedaży: - Jedna to wciąż nasze sklepy firmowe, których mamy ok. 200. W sklepach nie widać
zmniejszenia liczby klientów, natomiast na początku dużych zmian cenowych widać było, że koszyk
trochę się „obtanił”. Ludzie zaczęli wybierać tańsze wędliny. Dziś chyba już przyzwyczaili się do cen i
wraca to do normy. Zgadzam się, że branża sobie w miarę poradziła, z drugiej strony handel szukał
tanich produktów i to wszyscy widzieliśmy. Rosnący udział mięsa drobiowego z jednej strony jest być
może prozdrowotny, z drugiej bardzo proekonomiczny.


Paweł Nowak: - Mamy swoją drogę, uczymy się konsumenta i komunikacji. Trzeba ją upraszczać i
pomagać konsumentowi w zrozumieniu pewnych rzeczy, które są trudne i na które on nie ma i nie
będzie miał czasu. Używamy prostszych metod przekazu. Skupiliśmy się na tym, żeby przełożyć
wartości związane z rolnictwem, sposobem produkcji na jakość produktu(…).
Marietta Stefaniak przyznała, że w przypadku ZM Silesia działa przejście na komunikację opartą o
wartości mięsa białego: - To dziś zbiór wartości, których konsument poszukuje: niższy udział tłuszczu,
kaloryczności, więcej protein, to, że jesteśmy polską firmą i mamy pełną kontrolę nad całym
łańcuchem wartości - to wszystko wpływa na decyzje konsumenckie(…).
Adam Zdanowski wskazał, że komunikacja z klientami w Wierzejkach opiera się w głównie na
reakcjach konsumentów sklepów mięsnych: - Nie powiem, że mamy same produkty najlepsze i

najdroższe, bo mamy też słabsze i tańsze. Staramy się zaspokoić różnym asortymentem paletę
różnych klientów. Klienci nam ufają przez to, że po prostu jesteśmy dość transparentni w rozmowie z
nimi zza lady. Narzędziem są nasi pracownicy, którzy to sprzedają (…).


Warto przeczytać pełną wersję sprawozdania z panelu „Jak cię widzą, tak cię smakują. Wizerunek
mięsa A.D. 2023”, który zamieszczono na stronie: www.portalspozywczy.pl/mieso/
Warto tym bardziej, że już jutro – 15 listopada – pojawi się możliwość podzielenia się swoimi
przemyśleniami i uwagami, tym razem na temat współpracy branży mięsnej i handlu
nowoczesnego. Wnioski z tej debaty oczywiście przekażemy naszym Czytelnikom.
BS
Fot. PTWP

Dane Adresowe

Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy
Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Miodowa 14
00-246 Warszawa
+48 22 6350184
507-130-369
biuro@srw.org.pl

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.