Inwestycja, która się opłaca

18.05.2023

Arena Advisory – o czym pisaliśmy kilka dni temu - jest jedną z firm wspierających Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP. Jest polską firmą, członkiem stowarzyszenia MGI Worldwide - międzynarodowej sieci niezależnych firm audytorskich, podatkowych i księgowych, która łączy doświadczenie prawie 10.000 profesjonalistów w 101 krajach na całym świecie. Arena Advisory działa w Polsce od 2012 roku. Tworzy ją stuosobowy zespół znakomitych konsultantów i doradców.

 

O Arenie i jej doświadczeniach na polskim rynku – w branży produkcyjnej, spożywczej, a ostatnio także mięsnej - rozmawiamy z Michałem Musielakiem, Group Managing Partner.

Przyglądając się sylwetkom członków zespołu Areny, zaprezentowanym na waszej stronie internetowej, nie można nie odnieść wrażenia, że są to młodzi ludzie.

- Nasz zespół liczy 100 pracowników. Są wśród nich osoby dwudziestokilkuletnie, ale też specjaliści z bardzo dużym doświadczeniem i dorobkiem. Ja mam 45 lat (i nadal czuję się młody), a mam prawie 25 lat pracy w podatkach, czym zajmuję się od 21 roku życia. Ale nawet 35-latek, który pracuje u nas na stanowisku menedżerskim, ma też już ponad 10 lat doświadczenia zawodowego. Nasz zespół to znakomicie przygotowani specjaliści godni zaufania.

W tym roku szefowie Areny zdecydowali się na rozpoczęcie współpracy ze Stowarzyszeniem Rzeźników i Wędliniarzy RP. Macie nadzieję, w tych niełatwych dla branży czasach, na zainteresowanie waszymi działaniami zarządzających małymi i średnimi zakładami mięsnymi?

- Chcemy zaprezentować nasze doświadczenie z księgowości i podatków, które zyskiwaliśmy w różnych sektorach branży produkcyjnej. Mamy doświadczenie we współpracy z branżą spożywczą, które pokrywa się w 90 procentach z tematami, jakie występują w branży mięsnej. Jesteśmy przekonani, że nasze propozycje mogą przynieść konkretne korzyści finansowe członkom Stowarzyszenia. Mam tu na myśli możliwość skorzystania z dobrych ulg podatkowych; mechanizmów podatkowych dozwolonych przez prawo, umożliwiających oszczędności. Chcemy zaproponować także rozwiązania w zakresie księgowości i jej automatyzacji.

W jaki sposób można wesprzeć działy księgowości w zakładach mięsnych?

- W zakresie księgowości współpracujemy z wewnętrznymi dziełami księgowymi i uzupełniamy je. Możemy pomóc rozwiązać problemy pojawiające się na rynku pracy, szczególnie w miastach powiatowych, poprzez usprawnienie działów księgowych. Spowodujemy, że będą mogły wykonywać tę samą pracę mniejszą liczbą roboczogodzin. Widzimy, że coraz powszechniejszym jest problem ze znalezieniem kompetentnych pracowników na miejsce odchodzących księgowych. Oferujemy współpracę również w tych przypadkach, gdy została podjęta decyzja o przeniesieniu całości lub częściowo funkcji księgowych na zewnątrz.

Księgowość to jedna z gałęzi waszej działalności. Czy w zakresie podatków także służycie wsparciem?

- Uważamy, że warto współpracować nie z jednym, ale z dwoma lub trzema doradcami podatkowymi po to, żeby sprawdzać rozwiązania, które są prezentowane na bieżąco przez jednego z nich. Tutaj możemy być traktowani jako dodatkowe wsparcie. Chcę podkreślić, że nie jesteśmy rewolucjonistami, ale ewolucjonistami.

Co – według pana - ważne jest dzisiaj w zakładach produkcyjnych branży spożywczej?

- Zastosowanie systemów informatycznych i programów księgowych. My jesteśmy bardzo zdigitalizowani. Posiadamy własny dział wdrożeń. I to także oznacza, że nie jesteśmy zwykłym biurem rachunkowym. Arena jest podmiotem doradczym nastawionym na cyfryzację, automatyzację oraz przyspieszenie informacji finansowej, którą otrzymują zarządzający. To pozwala im na szybkie podejmowanie decyzji, a wobec intensywnie zmieniającego się rynku - przez taką, a nie inną sytuację gospodarczą - tempo uzyskania informacji finansowej ma bardzo duże znaczenie.

Czy zajmujecie się już sprawami księgowo-finansowymi w firmach z branży mięsnej?

- Tak i traktujemy je – jak już wspomniałem - jako część branży spożywczej, z której doświadczenie możemy łatwo zaimplementować do sektora mięsnego. Zarządzających zakładami mięsnymi mogą zainteresować trzy grupy naszych usług.

Po pierwsze – doradztwo podatkowe. W tym wymiarze pracujemy nad tym, by podatki były odprowadzone zgodnie z przepisami prawa, ale wskazujemy też miejsca, gdzie poprzez niewielkie działania można doprowadzić do dużych oszczędności podatkowych, bez zmiany specyfiki firmy i nie przeprowadzając w niej rewolucji.

Druga część naszej działalności to jest wsparcie księgowe aktualnych działów, gdzie doradzamy w zakresie trudnych spraw lub przejmujemy część procesów, które nie muszą być wykonywane wewnątrz firmy. Zajmujemy się też outsourcingiem usług księgowych.

Trzecia forma działalności – myślę, że coraz bardziej wybijająca się – to jest digitalizacja, automatyzacja i robotyzacja procesów finansowych. Wobec coraz mniejszej liczby pracowników księgowych na rynku pracy, ten problem będzie się pogłębiał. W związku z automatyzacją wielu procesów produkcyjnych rola księgowego ulega zmianie. Księgowy przestaje być osobą, która „wklepuje” faktury, a staje się specjalistą, z którym można skonsultować kluczowe decyzje.

Te wszystkie przykłady znakomicie wpisują się w nurt powszechnego teraz poszukiwania możliwości obniżania kosztów w zakładach przetwórczych.

- Decyzja o skorzystaniu z naszych usług to de facto inwestycja, która się opłaca. Dopasowujemy działania do konkretnej firmy. Jesteśmy zwolennikami osobistych kontaktów z klientami na miejscu i online. Mamy siedzibę w centralnej części Polski, w Warszawie, ale pracujemy w różnych regionach kraju. Jesteśmy mobilni. Docieranie do klientów nie stanowi dla nas żadnego problemu, podobnie jak praca zdalna, która w naszej branży po okresie pandemii stała się w jakiejś części standardem. Ja – co podkreślam – jestem za spotkaniami twarzą w twarz, ponieważ są one bardzo pomocne w relacjach biznesowych.

Czy po Webinarium, które odbyło się 25 kwietnia, wzrosło zainteresowanie ofertą Areny w branży mięsnej?

- Tak. bardzo się cieszymy z webinarium, które przygotowaliśmy dla członków Stowarzyszenia. Jesteśmy zadowoleni z zaangażowania jego uczestników. Widzimy, że jest potrzeba organizowania tego typu spotkań i planujemy połączyć je ze szkoleniami. Bardzo kameralne warsztaty, odnoszące się – w tym przypadku - ściśle do branży mięsnej. Z opinii uczestników naszych szkoleń, które w różnych branżach prowadzimy od wielu lat, wynika, że wyróżniają się na rynku. Zawsze są przygotowane w sposób profesjonalny. Zachęcamy do uczestnictwa w kolejnych webinariach, dedykowanych dla branży mięsnej, z których każdy może inspirację wyciągnąć dla siebie. Zapraszamy także do bezpośredniego kontaktu z naszymi ekspertami.

Rozmawiała: Bożena Skarżyńska

 

Dane Adresowe

Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy
Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Miodowa 14
00-246 Warszawa
+48 22 6350184
507-130-369
biuro@srw.org.pl

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.