Czas na podsumowanie

18.03.2025

Międzynarodowe targi żywności i napojów Foodex Japan 2025 zakończyły się 14 marca. Tę największą w Azji wystawę produktów spożywczych, zorganizowaną po raz 50., odwiedziły tym razem ponad 72 tysiące gości. Mogli oni zwiedzać pawilony, w których prezentowano ponad 3 tysiące globalnych marek z 70 krajów świata.

Okazale zaprezentowała się reprezentacja Polski, przedstawiając różnorodne produkty żywnościowe z 50 zakładów. Najwięcej propozycji polskich firm spożywczych znaleźć było można w przestrzeni targowej Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Wyróżniało się też sąsiadujące z nią stoisko kampanii promocyjnej „Taste Europe!”, przygotowane przez konsorcjum dwóch organizacji branżowych: Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP oraz Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, które współpracują w organizacji kampanii z Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej.
- Nie ukrywam zadowolenia z udziału naszej organizacji w japońskich targach – mówi Tomasz Parzybut i dodaje, że wiele osób mogło się przekonać, jak wiele dla promocji polskiej żywności na świecie od lat robi SRW RP. Udział w targach Foodex Japan to nie tylko przygotowanie stoiska, które – trzeba przyznać – wyróżniało się aranżacją, pokazami kulinarnymi, a także otwartą i gościnną strefą dla odwiedzających. Program „Taste Europe!” zakłada także organizację konferencji prasowej (tokijska spotkała się z ogromnym zainteresowaniem nie tylko japońskich dziennikarzy), wieczoru branżowego oraz codziennych spotkań B2B z potencjalnymi importerami. Pokazom kulinarnym towarzyszyły degustacje nowatorskich dań, warsztaty z ekspertami branżowymi oraz spotkania networkingowe z importerami, dystrybutorami oraz japońskimi influencerami.
Stowarzyszenie oraz Krajowy Związek promowały w atrakcyjnym, nowatorskim wydaniu polską wołowinę i wieprzowinę w towarzystwie jabłek produkowanych w Unii Europejskiej.
Tomasz Parzybut, prezes SRW RP, z zaprezentowaniem możliwości promocyjnych i organizacyjnych Stowarzyszenia w Tokio wiąże nadzieje na współpracę z japońskimi importerami, ale także polskimi wystawcami. Chęć nawiązania ścisłych kontaktów z SRW wyrazili przedstawiciele firmy Cedrob Food oraz Tarczyński. – Dużo dobrego wydarzyło się podczas tych targów – podkreśla prezes Parzybut. – Udział przedstawicieli ministerstwa rolnictwa z sekretarzem stanu Michałem Kołodziejczakiem podkreślał rolę Polski, która przewodzi obecnie Radzie Unii Europejskiej. Wiceminister Kołodziejczak wraz z zastępcą głównego lekarza weterynarii Pawłem Meyerem prowadzili rozmowy z Japończykami na temat możliwości eksportu bez regionalizacji polskich produktów drobiarskich, poddanych obróbce cieplnej.
- Polskie produkty ponownie świetnie się zaprezentowały w Japonii podczas największego wydarzenia branży spożywczej FOODEX 2025. Program „Taste Europe!” Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP, koordynowany przez prezesa Tomka Parzybuta, wzbudził zainteresowanie także z uwagi na udział w Foodex Japan w Tokio wiceministra rolnictwa Michała Kołodziejczaka, ambasadora RP w Tokio Pawła Milewskiego oraz dyrektora generalnego KOWR Henryka Smolarza – podkreślała na facebooku Bożena Wróblewska, prezes Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej.
To właśnie między innymi pani prezes Centrum Promocji przedstawiciele konsorcjum programu „Taste Europe!” dziękowali za zaangażowanie w działaniach zwiększających możliwości eksportowe.

Tomasz Parzybut podziękowania przekazał także szefom Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Głównego Inspektoratu Weterynarii, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw oraz firm: Cedrob Foods, Duda, ZM Warmia, Aronia Eggert i Agroberry.
Przypomnijmy, że na rynku japońskim dominują polskie towary rolno-spożywcze oraz artykuły pochodzenia zwierzęcego. Polski eksport produktów rolno-spożywczych do Japonii w 2023 roku osiągnął wartość 87.500.000 euro. Zniesienie, w lipcu 2024 roku, zakazu importu polskiego mięsa drobiowego i produktów jajecznych przez Japonię, otworzyło nowe możliwości dla polskich eksporterów. Tokijskie targi to kolejna okazja otwarcia nowych kanałów dla eksportu polskich produktów mięsnych i owocowych.
Następna szansa zacieśnienia polsko-japońskich kontaktów znów za rok. Znana jest data Foodex Japan 2026. Kampania „Taste Europe!” zaprezentuje się tam po raz trzeci w dniach 10-13 marca 2026 roku.
BS
FOT. Centrum Promocji KIG

Dane Adresowe

Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy
Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Miodowa 14
00-246 Warszawa
+48 22 6350184
507-130-369
biuro@srw.org.pl

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.