Bilans grudzień 2021

P OLAGRA – to jedyne wydarzenie dla branży spożywczej w Polsce, które mimo pandemii zachowało ciągłość i odbyło się zarówno w roku 2020 jak i w 2021. Nastroje w branży, są- dząc po liczbie zwiedzających, poprawiają się. Zarówno producenci, jak i dystrybutorzy żywności są gotowi do spotkań, poszukiwania nowych klientów, produktów i usług; chcą rozmawiać o przyszłości. Targi branży spożywczej POLAGRA 2021 odbywały się dniach 4-6 października. Wydarzeniu towarzyszyły Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Etykietowania TAROPAK. Obie ekspozycje zajęły 2 pawilony, gdzie swoje oferty zaprezentowało blisko 200 firm z 13 krajów. Nowości w branży spożywczej Tegoroczna ekspozycja to, zgodnie z założeniami marki, połączenie żywności i technologii dla branży spożywczej i sektora HoReCa. Swoje najnowsze produkty prezentowały spółdzielnie mleczarskie, producen- ci mięsa i wyrobówmięsnych, producenci alkoholi, słodyczy i napojów słodzonych. Nie zabrakło też produktów ekologicznych i regionalnych, cieszących się coraz większą popularnością wśród konsumentów. Salon FOODTECH był wystawą najnowszych maszyn i urzą- dzeń, bez których trudno wyobrazić sobie postęp w procesie produkcji w nowoczesnym zakładzie. Na ekspozycji można było obserwować działanie części urządzeń. Podczas gali otwarcia POLAGRA 2021 wręczono Złote Medale GrupyMTP. Niekwestionowanym lideremw tym roku w kategorii food była Grupa Mlekovita, która otrzymała aż 12 statuetek. W kategorii foodtech medale zostały przyznane produktom z firm WEINDICH, CLEVRORobert Klemba, HERT, FOODMATE oraz TELESTO. Wiedza i inspiracje POLAGRA to także bogaty harmonogram wydarzeń towarzyszą- cych. Pierwszego dnia targów odbywało się m.in. Międzynarodowe Forum Rynku Mięsnego z okazji Walnego Zgromadzenia UECBV (European Livestock andMeat Trading Union) i YEMCo, organizo- wane przez Związek Polskie Mięso. Podczas tego spotkania teoretycy, praktycy i urzędnicy z całego świata dyskutowali o fundamentalnych problemach sektora mięsnego. Tematem przewodnim była strategia „Od pola do stołu” i jej implikacje dla branży. Poruszono także takie zagadnienia jak handel w czasach post-COVID, czy kryzys związany z ASF i atakami na hodowców zwierząt. Podczas tegorocznej edycji targów POLAGRA nie zabrakło rów- nież inspiracji kulinarnych. Tych dostarczali sami mistrzowie. W stre- fie Master Class Show pokazy prowadzili Paweł Salamon, Bartosz Fabiś i Michał Kozłowski – zwycięzcy Kulinarnego Pucharu Polski. Polska eksportem żywności stoi Polagra Export Meeting otworzył Filip Bittner, wiceprezes zarządu Grupy MTP podkreślając, że eksport żywności jest ważnym elemen- tem napędowym polskiej gospodarki, więc na targach POLAGRA nie mogło zabraknąć rozmów na temat działań proeksportowych. Wstępem do rozmów na temat przyszłości polskiego eksportu był wykład dr hab. Iwony Szczepaniak z Instytutu Ekonomiki Rolnic- twa i Gospodarki Żywnościowej, która pokreśliła, że eksport polskiej żywności wykazuje cały czas tendencję wzrostową. Zaproszony do rozmowy Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia PolskaWódka zgodził się z tym stwierdzeniem, ale zauważył, że aby utrzymać ten trend, polscy przedsiębiorcy muszą szukać nowych rynków zbytu. Z kolei Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso zauważył, że istotne jest, by branża spożywcza nadążała za trendami europejskimi, bo o ile kilkanaście lat temu konsument patrzył na bezpieczeństwo żywności, później na jej jakość, to dziś jest to standardem. Eksperci, zaproszeni do udziału w kongresie, podkreślili także istotę tworzenia marki polskiej żywności. Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich zaznaczył, że budowanie marki polskiej żywności to najważniejszy element w eksporcie, choć jest to proces kosztowny i długofalowy. Wskazał też, że od kilku lat resort rolnictwa prowadzi prace w tym kierunku, a wsparciem są także Fun- dusze Promocji Produktów Rolno-Spożywczych. Targi POLAGRA od lat integrują branżę spożywczo-gastrono- miczną i są miejscem pozyskiwania nowych kontaktów biznesowych, wymiany wiedzy, rozmów o przeszłości sektora. Jak podkreślił Tomasz Kobierski, prezes Grupy MTP: – Polagra to czas na rozmowy o żyw- ności, czas, w którym musimy zmierzyć się z nowymi preferencjami konsumentów, ale i ze zmienionymi kanałami dystrybucji. Kolejna edycja targów planowana jest na jesień 2022 roku. MTP Fot. Bożena Skarżyńska POLAGRA 2021 za nami. POLAGRA 2021 odbędzie się w dniach 26-28 września Wydarzenie na dwa pawilony BILANS DODATNI grudzień 2021 4 2 Wydarzenia

RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5