Bilans grudzień 2021
nie ma odzwierciedlenia w badaniach nauko- wych. Warto dbać o zbilansowaną dietę, ale rezygnacja ze spożywania mięsa nie jest reme- dium. Jeśli chodzi o zamianę mięsa na białko pochodzenia roślinnego, nikt nie zbadał, jakie by to miało przynieść skutki dla planety – tłu- maczył Łukasz Dominiak. Odniósł się także do tematu perspektyw związanych z badaniami nad mięsem uzyski- wanym laboratoryjnie. Przedstawiciel firmy Animex ocenia, że jest to trend z potencjałem rozwoju. – Nie możemy tego bagatelizować. Widzimy, co się dzieje na rynku globalnym. Jestem pewien, że to trend, który będzie się rozwijał. Trudno mi powiedzieć, jak to bę- dzie wyglądało w perspektywie średnioter- minowej. Cały czas mówmy o laboratorium. Uprzemysłowienie tego trendu, to choćby koszty bezpieczeństwa. Wciąż nie ma go- towych rozwiązań. Nad tym jeszcze pracują naukowcy – zaznacza ekspert. Dobre dla mnie i społeczeństwa Tematy związane ze zrównoważonym rozwo- jem poruszał również Grzegorz Mech, strate- gic insight manager w Panelu GfK. – Odsetek ekoaktywnych kupujących w Europie wynosi obecnie 24 proc. To powoduje, że marki reali- zujące misję „dobre dla mnie i społeczeństwa” rosną szybciej, niż rynek – wskazał analityk. – 72 proc. ekoaktywnych konsumentów na całym świecie twierdzi, że kupowanie pro- duktów ekologicznych pokazuje innym „kim jestem i w co wierzę” – dodał. Zwrócił też uwagę, że jeden na trzech ekoaktywnych konsumentów zaprzestał zakupu produktów z powodu ich wpływu na środowisko. Grzegorz Mech mówił też o innych tren- dach konsumenckich, które zyskały na zna- czeniu w czasie pandemii. – W czasie tego- rocznej fali pandemii, wydawało by się trochę „wolniejszej” od epidemii na jesieni 2020, roku nadal jeden na trzech kupujących w Europie deklarował, że odwiedzi jak najmniej sklepów z powodu COVID-19. Mniej więcej jeden na pięciu twierdził, że poświęca mniej czasu na wybór tego, co chce kupić. W Polsce była to nawet jedna na trzy osoby. W wielu krajach, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej, gospodarstwa domowe obawiają się, że cze- kają je trudne czasy. Jednak stosunek jakości do ceny, szczególnie dla żywności i napojów, nie jest jedynym czynnikiemwyboru. Ważne jest zdrowie, naturalność i lokalność. Wzrost udziałów marek własnych w koszykach za- kupowych klientów jest bardziej widoczny właśnie w Europie Środkowo-Wschodniej. Ekspert zaznaczył, że kryzys przesuwa punkt ciężkości z dobrobytu na dobrostan. – Zdrowie to nie tylko rzecz fizyczna, ale sprawa holistyczna. W Polsce 68 proc. osób dba o swoje zdrowie psychiczne. Pojęcie „na- turalność” staje się kluczowym wyróżnikiem – akcentował Grzegorz Mech. – W Europie 57 procent kupujących regularnie sprawdza listę składników na opakowaniu. W Polsce jest to nawet 68 procent. Gdy w portfelach mniej Piotr Idzi, Business Development Consultant w NielsenIQ , podczas prezentacji „Wędliny paczkowane. Sprzedaż, kanały dystrybucji, perspektywy rynku”, ostrzegał, że chociaż aktualnie nastroje konsumentów są dobre, to inflacja nie będzie sprzyjać pozytywnej sytu- acji zakupowej. – Inflacja decyduje o wzroście cen artyku- łów spożywczych, które stały się w ostatnich 6 miesiącach jedną z głównych obaw Polaków. Dla 41 proc. badanych rosnące ceny stały się największą bolączką. Te obawy prześcignęły nawet obawy o zdrowie – zauważył Piotr Idzi. – Patrzymy do portfela i widzimy, że jest tam mniej... Jak radzą sobie konsumenci? W takich sytuacjach ograniczają zakupy, ku- pują tylko produkty podstawowe, nie wydają pieniędzy na towary niepotrzebne i luksuso- we. Coraz częściej szukają też promocji. Jedną z kategorii, które na takiej postawie klientów zyskały, są wędliny paczkowane. Są herme- tycznie zapakowane, dostępne w sklepach o różnych formatach, korzystne cenowo i mają długi termin ważności. Dlatego kategoria wę- dlin paczkowanych miała ostatnio dobre mie- siące – podkreślił ekspert. Innowacja w modzie Podczas KongresuMięsnego wielokrotnie po- wracał temat dynamicznego rozwoju rynku roślinnych substytutów produktówmięsnych. Najnowszymi danymi na ten temat podzieliła się Magdalena Wilgatek, business develop- ment manager w CMR. – Chociaż rynek roślinnych zamienników produktówmięsnych to jeszcze raczkująca ka- tegoria, to jednak szybko rośnie, zarówno jeśli chodzi o dystrybucję, jak i szerokość dostęp- nego asortymentu – wskazała. Według da- nych CMR, w pierwszych III kwartale 20021 roku roślinne zamienniki zanotowały aż 83 proc. wzrost wartości sprzedaży rok do roku. Z kolei Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Santander Bank Polska, przypomniał, że branża mięsna wciąż jest jedną z największych branż przemysłu spo- żywczego, odpowiada za 25 proc. przychodów tego sektora gospodarki. Jako szanse dla sek- tora, ekspert wymienił wykorzystywanie no- wych, innowacyjnych produktów do rozwoju sprzedaży na nasyconym rynku UE. Wska- zał też na zwiększenie wartości dodanej na już sprzedawanym asortymencie (dobrostan zwierząt, certyfikaty jakości itp.), poprawę po- zycji konkurencyjności na rynku oraz budowę pozytywnego obrazu branży mięsnej. CS Fot. Wiadomości Handlowe BILANS DODATNI grudzień 2021 4 0 Wydarzenia
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5