Bilans grudzień 2021

grudzień 2021 BILANS DODATNI 3 5 Analiza reklama Spadek eksportu wieprzowiny Równolegle do rosnącej produkcji wieprzowiny w UE, odnotowano spadek eksportu poza Unię. W lipcu oraz w sierpniu br. wolumen sprzedaży zagranicznej nieprzetworzonego mięsa wieprzowego z UE był niższy o 15% w porównaniu do analogicznego okresu 2020 r. Spa- dek odnotowano również w wywozie podrobów wieprzowych (-7% r/r) oraz tłuszczów (-27%). Wprawdzie wyższa, niż rok wcześniej, była sprzedaż mięsa suszonego i solonego (+20%), ale jest to stosun- kowo niewielka pozycja w strukturze eksportu wieprzowiny z Unii. Wyniki sprzedaży zagranicznej znajdują się pod presją mniejszego popytu z Chin. W drugim kwartale 2021 r. niższy był również eksport z Polski. Sprzedaż mięsa przez krajowe zakłady, oprócz wysokiej podaży na rynku unijnym, utrudnia dodatkowo wirus ASF, którego ogniska zostały w bieżącym roku stwierdzone w kolejnych województwach (np. w łódzkim). W okresie od lipca do września wolumen eksportu wyniósł 140 tys. t i był niższy o 7% r/r. Spadek sprzedaży odnotowano we wszystkich głównych grupach produktowych. Eksport nieprzetworzonego mięsa wieprzowego z Polski wyniósł 97 tys. t i był niższy o 2% w relacji rocznej. W trzecim kwartale o 7% obniżył się eksport do Niemiec, które są jednym z najważniejszych odbiorców. Spośród krajów unijnych, spadła sprzedaż m.in . do Czech (-9%) oraz Włoch (-14%). Duże spadki odnotowano na rynkach po- zaunijnych. Eksport doWietnamu był niższy o 79% w relacji rocznej. W przypadku podrobów wieprzowych wolumen sprzedaży zagra- nicznej był niższy o 8% niż przed rokiem, wynosząc 26 tys. t. Istot- ne spadki odnotowano na ważnych rynkach pozaunijnych, w tym w sprzedaży do: Hongkongu (-92% r/r) oraz Wietnamu (-75%). Na poziomie sprzed roku pozostał eksport tłuszczów wieprzo- wych, choć nastąpiły zmiany w strukturze geograficznej sprzedaży. W trzecim kwartale 2021 r. znacznie mniej tego asortymentu trafiło na rynek Wietnamu – spadek wolumenu o 83% r/r. To zostało jed- nak zrekompensowane wyższą sprzedażą na Ukrainę i do niektórych krajów unijnych. Aż o 94% spadł eksport wieprzowiny solonej i wędzonej. Był to efekt 98-procentowego spadku sprzedaży na rynek brytyjski, który dominował w strukturze odbiorców. Ten trend jest widoczny od po- czątku bieżącego roku. Mięso jest tańsze, co sprzyja konsumpcji Na jesieni GUS opublikował wyniki badania budżetów gospodarstw domowych w 2020 r. Był to rok pełen wyzwań, co oczywiście wynikało z pandemii COVID-19. Dotyczyło to również konsumentów, więc po- jawiły się pytania o realny wpływ pandemii na nasze wybory zakupowe. Z jednej strony, w ubiegłym roku wiele mówiło się o nowych trendach, sugerując dużą zmianę w nastawieniu konsumentów. Z drugiej jednak strony, gwałtowna zmiana struktury zakupów jest bardzo trudna. Badanie GUS pokazało wzrost konsumpcji w przypadku więk- szości produktów spożywczych, ale to częściowo można tłumaczyć ograniczeniem funkcjonowania branży HoReCa przez wiele miesięcy 2020 r. Więcej czasu spędzaliśmy w domu, a więc więcej też posiłków przygotowywaliśmy we własnym zakresie. Co ważne, odnotowano wzrost spożycia mięsa czerwonego, choć poziom pozostał niższy niż dwa lata wcześniej. Stało się przy wyższych, niż rok wcześniej, cenach detalicznych. Wprawdzie końcówka 2020 r. przyniosła osłabienie cen mięsa wieprzowego, to jednak w pierwszej połowie roku nie był to czynnik zachęcający do zwiększenia zakupów. W 2021 r. ceny detaliczne wieprzowiny są już wyraźnie niższe niż rok wcześniej. To mocno wyróżnia na tle całej kategorii produktów żywnościowych. Powinno też sprzyjać krajowej konsumpcji. Sytuacja finansowa branży mięsnej W pierwszym półroczu 2021 r. przychody producentów mięsa czer- wonego (pkd 10.11) znalazły się pod presją spadku cen na rynku wie- przowiny. Średnia cena sprzedaży półtusz wieprzowych była niższa o 16% w porównaniu do wysokiego poziomu z analogicznej części 2020 r. Równolegle wzrosły ceny ćwierci wołowych, ale wmniejszym stopniu. Łączne przychody branży wyniosły 10,1 mld zł i był niższe o 10% w relacji rocznej. W opisywanym okresie nieco poprawiła się rentowność w sektorze. Średnia marża na sprzedaży wyniosła 4,1% i była wyższa o 0,5 pp. od zarejestrowanej rok wcześniej. Z kolei marża EBITDA wyniosła średnio 5,9%, tj. o 0,9 pp. więcej r/r. W tym roku dobre wyniki notuje sektor produkcji przetworów mięsnych (pkd 10.13). Łączne przychody w ciągu pierwszych sześciu miesięcy przekroczyły 19 mld zł i były wyższe o 9% w porównaniu do analogicznego okresu 2020 r. Co ważne, wzrostowi obrotów towa- rzyszyła poprawa rentowności biznesu. Średnia marża na sprzedaży wyniosła 4,9% i była o 0,8 pp. wyższa niż rok wcześniej. Z kolei średnia marża EBITDA była wyższa o 1 pp., wynosząc 7,1%. Co czeka branżę? Obecnie rosną koszty branży spożywczej. Dotyczy to częściowo su- rowców, ale też m.in . opakowań, energii, paliw oraz nakładów na wynagrodzenia. Absorpcja wyższych kosztów przez przedsiębiorstwa z sektora jest możliwa tylko w ograniczonym stopniu, więc naturalną strategią jest transmisja na odbiorców produktów. To jednak wymaga czasu, a więc w kolejnych miesiącach na wynikach sektora może odbić się rosnąca presja kosztowa. Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Santander Bank Polska

RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5