Bilans grudzień 2021
BILANS DODATNI grudzień 2021 2 6 Jubileusze D bałość o ekorozwój i o dobrą markę polskiej żywności. Zaangażowanie w programy unijne. Udział w tar- gach w Europie, Indonezji, Japonii, Singapu- rze i USA. Współpraca z naukowcami. Klucz do funduszy PARP, PROW, KSOW. To wła- śnie jest Stowarzyszenie „Polska Ekologia”. W sobotę, 11 grudnia podczas „Ekogali” – XV Międzynarodowych Targów Produktów i Żywności Wysokiej Jakości na G2A Arena w podrzeszowskiej Jasionce podsumowano piętnastoletnią działalność Stowarzyszenia „Polska Ekologia”. Trudno o lepsze miejsce na prezentację tej organizacji i podsumowanie jej dokonań. Po pierwsze – edukacja i współpraca Znaczenie działań Stowarzyszenia „Polska Ekologia” i wpływ na jakże cenny ekologicz- ny sektor gospodarki żywnościowej systema- tycznie rośnie. Główne nurty piętnastoletniej aktywności Jubilata to szerzenie wiedzy o wa- lorach żywności ekologicznej i wskazywaniu różnic w odniesieniu do żywności konwencjo- nalnej. To także przekonywanie do właściwe- go konsumenckiego wyboru. Te cele Stowa- rzyszenie realizuje z powodzeniem. Świadczą o tym dane zawarte w raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce w roku 2021”. Ważne są wyniki badań, w których 22,5 procent an- kietowanych przyznało, że kupuje żywność ekologiczną ze względu na wiedzę o jej po- zytywnym wpływie na zdrowie. Swój udział w tym wyniku ma Stowarzyszenie „Polska Ekologia”. Szeroka edukacja wyraża się m.in. we współpracy ze szkołami o profilu rolniczym i gastronomicznym, i to nie tylko poprzez szkolenia i organizowanie warsztatów, ale także wykłady popularyzujące i uświada- miające młodemu pokoleniu konieczność ży- cia zgodnie z ideą ekologii. Sporo lokalnych imprez Stowarzyszenie realizuje dzięki do- brej współpracy z kołami gospodyń wiejskich i ochotniczymi strażami pożarnymi. Wiele czynnikówma wpływ na to, że słowo „współpraca” ma dziś kluczowe znaczenie i dla- tego Stowarzyszenie współdziała z instytucja- mi badawczymi w podkrakowskich Balicach, Bydgoszczy, Skierniewicach i w Warszawie, a także ze szkołami wyższymi – z Uniwersy- tetemRolniczymwKrakowie, zWarszawskim Uniwersytetem Medycznym i z Uniwersyte- tem Przyrodniczym w Lublinie. Nie można zapomnieć o roli współpracy Stowarzyszenia z siostrzanymi organizacja- mi, które skupiają producentów w Rumunii i we Włoszech. Po drugie – pomoc i wsparcie Pomoc niesiona członkom Stowarzyszenia, to motywowanie i aktywowanie ekologicznych rolników oraz przetwórców tak, aby czynnie uczestniczyli w innowacyjnych przemianach zachodzących na ekorynku. To także służenie pomocą przy korzystaniu z programów zwią- zanych z rozwojem rolnictwa ekologicznego, modernizacją gospodarstw i unowocześnie- niem techniki przetwarzania i dystrybucji. Należy tu wymienić wspomaganie firm człon- kowskich w pozyskiwaniu funduszy z PARP, PROW i KSOW. Jeśli policzymy tylko wy- datki kwalifikowane z tych przedsięwzięć, rozliczone w czasie ostatnich pięciu latach, to suma ta sięgnęła prawie 25 mln zł, a wartość przyznanego dofinansowania przekroczyła kwotę 18,5 miliona złotych. Starania „Polskiej Ekologii” miały wpływ na poziom rozwoju rolnictwa ekologicznego. Wzrosła liczba, a więc i potencjał przetwór- ni spożywczych z poziomu zaledwie kilku- dziesięciu do 1022. A ta moc przerobu jest dla rolników jednoznaczna ze zwiększeniem zakresu sprzedaży, między innymi wysyłki produktów na rynki zagraniczne. Pomocne w eksporcie jest coroczne uczestnictwo Sto- warzyszenia w europejskich arcyważnych tar- gach – w Biofachu w Norymberdze, Anudze w Kolonii, SIAL w Paryżu, a także w impre- zach handlowych we Włoszech, Holandii, Danii i Ukrainie. Procentowy udział areału gospodarstw ekologicznych w ogólnej powierzchni upraw w Polsce doszedł obecnie do 3,5 procent z poziomu 0,5 procent sprzed kilkunastu lat. Stowarzyszenie „Polska Ekologia” zamierza zaangażować się w realizację Europejskiej Strategii Bioróżnorodności, która zakłada do roku 2030 powiększenie wyżej wymienionego udziału do 25 procent. Po trzecie – promocja i wyróżnienia Dodajmy do wszystkich aktywności zrealizo- wanie ponad 60 przedsięwzięć finansowanych z funduszy promocji artykułów spożywczych, a także 150 kampanii promujących produkty ekologiczne, troskę o środowisko naturalne i zdrowy styl życia. Zaangażowanie w programy unijne jest znaczące. Stowarzyszenie „Polska Ekologia” otrzymało ponownie dofinansowanie z Ko- misji Europejskiej – na realizację 5. i 6. już programu promocji. Od 2015 roku, kiedy po raz pierwszy Ko- misja Europejska dofinansowała program „Ekoeuropa – jakość i tradycja 2015-2018” na rynkach Japonii, Singapuru i USA, Sto- 15 lat Stowarzyszenia „Polska Ekologia” Przyszłość rozstrzyga się na naszych talerzach Przedstawiciele Stowarzyszenia„Polska Ekologia" na targach ekologicznych wToronto w Kanadzie FOT. BS
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5