Bilans wrzesień 2021

KALENDARIUMPRACYBIURASRWRP: CZERWIEC 1.06 –DzieńDzieckadlapodopiecznychdomówdziecka 15.06 –Webinar: „Kulturaorganizacyjnawpraktyce” 17.06 –WalneZebranieCzłonkówSRWRP 23.06 –Warsztaty: „Zagrożeniamikrobiologicznewprodukcjiżywności zeszczególnymuwzględnieniemListeriiMonocytogenesorazSalmo- nelliTiphimurium iEnteritidis” LIPIEC 1.07;8.07 –Szkoleniadla rolników 9.07 –Spotkaniezwicepremierem JarosławemGowinemorazmini- strem rolnictwaGrzegorzemPudą 12.07 –SpotkanieBranżowegoPorozumieniads.WalkizASF 20.07 –Webinariumnt. rynku rolno-spożywczegoKoreiPołudniowej 28.07 –WebinariumMRiRWdotyczącemożliwości rozwojubiogazowni SIERPIEŃ 4.08 –Kampania informacyjnaEFSA „STOPASF” 14-15.08 –UcztauNeptuna.MięsozPomorza. 18.08 –SpotkaniezposłemMarkiemSawickimna tematprzygotowań doKongresubyłychministrów rolnictwa 27.08 –30-lecieZakładówMięsnychSkiba 27-29.08 –XXPożegnanieWakacjiwRudawceRymanowskiej WRZESIEŃ 4-5.09 –OgólnopolskieDożynki Jasnogórskie 7-8.09 –KonferencjadlabranżymięsnejMEATing2021 13.09 –WebinarAmbasadyBrytyjskiejpt.: „Jaknadchodzącezmianyna granicyWielkiejBrytaniiwpłynąnapolskisektor rolno-spożywczy” 14.09 –PosiedzenieSejmowejKomisjiRolnictwa iRozwojuWsi 15.09 –Webinar: Indie–własność intelektualna 19.09 –DegustacjapotrawpolskiejkuchnizPrzedstawicielamiKorpusu DyplomatycznegopodczasWyścigówKonnychnaSłużewcu 19-20.09 –DożynkiPrezydenckie (wyjątkowo)nadziedzińcuPałacu PrezydenckiegowWarszawie 22.09 – IXKongresEksporterówPrzemysłuRolno-Spożywczego 23.09 –PosiedzenieZarząduFGŻ 28-29.09 – IKongresPolskiejWsi –SpotkanieRadySektoraWołowinydot.VIIForum PAŹDZIERNIK 1.10 – Inauguracja rokuakademickiegoSGGW 4-6.10 –Polagra2021 6.10 –Warsztaty: „Zagrożeniamikrobiologicznewprodukcjiżywności zeszczególnymuwzględnieniemListeriiMonocytogenesorazSalmo- nelliTiphimurium iEnteritidis” 9-13.10 –StoiskobranżymięsnejMeat fromPolandpodczas targów Anuga2021. P odczasXVFestiwaluSmakuwGrucznie (21-22sierpnia) jednymzwystawcówbyła GminnaSpółdzielnia„SamopomocChłopska” wPruszczuGdańskim.Przypomnijmy,żekie- rownikiemMasarniGS jestŁukaszWielgat, członekRadyKrajowejSRWRP. GminnaSpółdzielnia „SamopomocChłop- ska”w PruszczuGdańskim zaprezentowała całą gamę swoichwyrobówwędliniarskich. Masarnia uczestniczy w festiwalu od jego trzeciej edycji.Wyroby zPruszcza cieszą się zaufaniemklientów. StoiskoMasarni iGSwypełnionowielo- ma różnorodnymiproduktami.Była tomię- dzy innymi ogonówkawędzona, polędwica swojska, schabGS-owski,kiełbasakrzyżacka, kociewska, śląska,pasztetkociewski,kabano- sy,parówki, szynkababuni, szynkaz liściem, kiełbasa krucha, kiełbaski przy kominie su- szoneoraz różnegatunki chleba. JuryArtystów iDziennikarzyw konkur- sie na SmakRoku 2021wyróżniło kiełbasę kruchą zGminej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”wPruszczu. Masarnia z Pruszcza jest także laureatem konkursu „Tomi smakuje!eksperci rekomen- dują”.W kategoriimój hitwyróżnionowła- śniekiełbasękruchą. Nagrodęz rąkCelinyNierodkiewicz,prze- wodniczącejkomisjikonkursowejodebrałŁu- kaszWielgat (obojenazdjęciuna stronie38). Krucha z dyplomem wrzesień2021 BILANSDODATNI 07 Informacje zSRWRP W alne zebranie sprawozdaw- czo-wyborczeStowarzyszenia Rzeźników iWędliniarzyRP odbyło się 17 czerwcawRadissonHotel& SuiteswGdańsku. Zebranie otworzył Janusz Rodziewicz, prezesZarząduGłównegoSRWRP.Prze- wodniczącym obrad wybrano Zbigniewa Nowaka,którywrazzCelinąNierodkiewicz prowadził PrezydiumWalnegoZebrania. JanuszRodziewicz przedstawił sprawozda- nie z działalnościZarząduGłównego oraz sprawozdanie finansowe Stowarzyszenia Rzeźników iWędliniarzyRP za rok 2020 i przedstawił plan finansowy SRWRP na 2021.ZbigniewNowak przedstawił spra- wozdanie z działalności Rady Krajowej SRWRP. Uczestnicy obrad, bez uwag i uzupełnień, udzieliliabsolutoriumZarządowiGłównemu iRadzieKrajowejStowarzyszeniaRzeźników iWędliniarzyRzeczypospolitej Polskiej za rok2020. Kolejnym punktem obrad były wybory RadyKrajowejorazSąduKoleżeńskiegoSto- warzyszeniaRzeźników iWędliniarzyRP. CzłonkamiRadyKrajowej zostaliwybrani: HenrykAmanowicz,DariuszNiebieszczań- ski,CelinaNierodkiewicz,ZbigniewNowak, Stefan JerzyPielech, JerzyWeindich iŁukasz Wielgat.PrzewodniczącyRadyKrajowejzo- stałZbigniewNowak, awiceprzewodniczą- cymHenrykAmanowicz. W składzieGłównegoSąduKoleżeńskiego zasiadają:Andrzej Parafiniuk,Tadeusz Pu- pacz iPiotrSzczęsny. Wdyskusjina temat sytuacjiwbranżymię- snej głos zabierali członkowie Stowarzysze- niaorazzaproszenigoście.Uczestnicypodjęli decyzję, by powołaćKomitetOrganizacyjny Obchodów100-leciaStowarzyszeniaRzeźni- ków iWędliniarzyRP.W jego składweszli: ZbigniewNowak,Andrzej Parafiniuk i Ja- cekMarcinkowski.Kolejnewnioskidotyczyły koniecznościwspieranie akcji promujących wołowinę, wieprzowinę i drób; sprawdze- niamożliwości zwiększenia dotacji dla ho- dowcówwołowiny oraz nawiązania bliskiej współpracy zOgólnopolskim Stowarzysze- niemWieprzPolski. Na zakończenie uczestnicy obradminutą ciszy uczcili pamięćHonorowego Prezesa SRWRPKazimierza Stańczyka, zmarłego jesienią2020 roku, jednegozzałożycieliSto- warzyszeniaRzeźników iWędliniarzyRze- czypospolitejPolskiej. BiuroSRWRP Obradowali i wybrali ■ Podczas czerwcowegoWalnegoZebrania StowarzyszeniaRzeźników iWędliniarzyRP, któremiało charakterwyborczy,uzupełniono listę członkówRadyKrajowej tejorganizacji. Zająłpanmiejscepo JózefieKonarczaku,któ- rynie zdecydował sięponowniekandydować. –Po czterech latach „rozłąki”zRadą, wróciłem do jej składu.Muszę dodać, żenie stałem z boku,nie zrezygnowa- łem z aktywności,choć oczywiściebyła niecomniejszaniżw czasiepoprzednich kadencjiwRadzieKrajowej.Nieuczest- niczyłemw jej spotkaniach,aniwposie- dzeniachZarząduSRW,alebardzo czę- stokonsultowanozemnąwiele tematów. Z problemami Stowarzyszenia zapo- znawałem sięwięcnabieżąco,podobnie z sytuacjąwnaszympoznańskimCechu, gdzie często rozmawiamz jego starszym, czyli JóziemKonarczakiem. Ja każdego dniażyjęproblemaminaszejbranży.Lu- bięwiedzieć,cow trawiepiszczy… ■ Branżamięsnamaza sobąniełatwy rokwal- kioprzetrwanie zpowodu afrykańskiegopo- moru świń ikoronawirusa.Zapowiada się,że kolejnemiesiące takżeniebędą łatwe.Czyma panpomysłna swójudziałwnowej,czterolet- niejkadencjiRady? –W październiku odbędzie się pierw- sze spotkanieRadywnowym składzie. Uważam,że podczas tej narady i dys- kusji będęmógłpodzielić się z kolega- mi swoimi przemyśleniami.Wmojej jeliciarskiej działalności staram się od latwspierać członkówStowarzyszenia, dając im stosowneupusty.Ideklaruję,że niezmienię tychzasadwPPHUOsłon- ka.Staram się pozyskiwaćnowych od- biorców,conie jest łatwe.Alemałymi krokamiosiągamy założone cele. ■ Prowadzącwraz z rodzinąfirmęhandlują- cądodatkamidoprodukcjiwędliniarskiejma panmożliwośćpoobserwowania rynku.Czy wWielkopolsce,która jest głównym terenem waszejdziałalności,widać zmianyw struktu- rzefirm?Czy i tutaj zaczynająpowoli znikać zmapymałe i średnie zakłady? –Tak,widzimy te zamiany.Przyczynia się do nich nie tylko pandemiaCO- VID-19,ale także spadek zainteresowa- niaproduktamimięsnymi,ucieczkamło- dych od zawodu rzeźnika,anawetbrak chęcidokontynuowaniadziałalności ro- dziców.WLesznie,kiedyponad 30 lat temu rozkręcałem tuOsłonkę,działało osiemmasarni.Została jedna...W1976 roku,gdyzaczynałemdziałalność,wPol- sce było 6 tysięcy zakładówmięsnych różnejwielkości,a zostałoniewielepo- nad 2 tysiące.Oczywiściepółki sklepo- we po tychmałych i średnichfirmach wypełniają swoją produkcjąmolochy, najczęściej z kapitałem zagranicznym. Konsumenciwięcnie odczuwają braku dostaw,choć z pewnościąwielu znich dostrzega zmiany jakościowe i smako- wewyrobów.Najgorszyprognostyk jest w tym, że niema szkół kształcących w zawodach rzeźniczo-wędliniarskich. Niemawięcnastępców fachowców,któ- rzy są jużwwieku emerytalnym i z ko- nieczności jeszczepracująwmałych za- kładach rzemieślniczych. ■ Czywostatnim czasie cośdrgnęłona rynku wędliniarskim? – Jużw czasie tegorocznychwakacji, a zwłaszczapo rozpoczęciu roku szkol- nego,obrotyw naszej firmie zaczęły wzrastać.To znak,że zwiększym roz- machem ruszyły teżfirmymięsne ioży- wił sięhandel.Obyniewrócił lockdown, któryniesie za sobąmniejszy popytna produkty spożywcze,awięc iniebezpie- czeństwokolejnychupadłości. ■ Odkilku latMinisterstwoRolnictwa stawia na rozwój rolniczegohandludetalicznego.Czy wśródwaszychklientówwzrosła liczba rolni- kówprodukującychwędlinyw ramachRHD? –Nieodnotowujemy coprawdawzmo- żonegowzrostu,ale zauważamy,żewła- ścicielewiększych gospodarstw indy- widualnych zaczynają kupować jelita, przyprawy i inne komponentydo pro- dukcjiwędlin i przetworówmięsnych. To znaczy,że zaczynają tę działalność rozwijać.Dlafirm z branżymięsnej to nie jest dobrawiadomość, ponieważ oznacza,żewłaściciele zakładówmię- snych,którzy przez lata inwestowali, unowocześniali swojefirmy iwkładali w ich rozwójwiele środkówfinansowych – stracą częśćklientów. ■ Powoli zbliżamy siędowyjątkowego jubi- leuszu – stuleciaStowarzyszeniaRzeźników iWędliniarzy.Przyglądając się aktywności członków tej organizacji odnoszęwrażenie, że jestniecouśpiona… –Wieledziałań zanika,ponieważwie- le zmienia sięw naszej branży.Kiedyś organizowałemwyjazdynaGrüneWo- che doBerlina.Zainteresowanie było ogromne, a autokarywypełnione do ostatniegomiejsca.Teraz nie tylko do Berlina,ale takżena targidoFrankfurtu czyKolonii ludziewolą jeździć swoimi samochodami lub latać samolotami.To tylko jeden zprzykładów.Podobnie jest wnaszymStowarzyszeniu,którepopro- stu starzeje się.Nahoryzonciemłodych następców niewielu, a imało spośród nich chce się angażowaćwdziałalność, co byniemówić – społeczną. Ja byłem i jestemoptymistą imyślę,żeniezabrak- nie chętnychdo zorganizowania jubile- uszu iuczestniczeniawnim. ■ Na emeryturę jeszcze siępanniewybiera… –Choć jestem już pradziadkiem (nie- dawnourodził sięmójpierwszyprawnu- czekFranuś),o emeryturze niemyślę. Mam takiegeny,żemuszędziałać ipra- cować.Mamnadzieję jeszczedługo roz- wijać rodzinnąOsłonkę iwspierać takie branżoweorganizacje, jaknaszeStowa- rzyszenie czypoznańskiCechRzeźni- ków,Wędliniarzy iKucharzy. ■ ZE STEFANEM JERZYM PIELECHEM CZŁONKIEMRADYKRAJOWEJSRWRP, ROZMAWIABOŻENASKARŻYŃSKA Lubię wiedzieć, co w trawie piszczy… wrzesień2021 BILANSDODATNI 13 Porozmawiajmy... BILANSDODATNI wrzesień2021 10 Wydarzenia T egoroczna edycjaUcztyuNeptuna odbyła sięwdniach14-15 sierpnia. Miejscem tegowyjątkowego pro- mocyjnego spotkania byłahistorycznaKa- towniaprzyDługimTarguwGdańsku.Ta mięsna impreza, organizowanaprzezSRW RP,weszła już na stałe do kalendarza Jar- markuDominikańskiego. UcztauNeptuna tonajwiększewydarzenie na Pomorzu, promujące patriotyzm konsu- mencki i zachęcające do spożywaniamięsa. Cieszy,żez rokuna rok jejuczestnikówprzy- bywa.Wczasiedwudniowejakcjiprowadzo- na byładegustacjamięsawieprzowego iwo- łowego. I tym razem niemogło zabraknąć kilkusetkilogramowego byka oraz prosiaka, któreprzyrządzonona rożnie.Smakoszydań mięsnychprzyciągałpysznygulasz (w sobotę wieprzowy, awniedzielęwołowy)przygoto- wanywgigantycznymkotle. Co roku organizatorzy starają się zaskaki- waćuczestnikównowymi frykasami.Tym ra- zem,pozakiełbaskami,karkówkączykaszan- kązgrilla,możnabyło skosztować smacznych szaszłyków,burgerów,a także tzw. szarpanej wieprzowiny iwołowiny. Ulubionym „przystankiem” najmłodszych byłomiejsce, gdzie zastawionodlanich słony i słodki stół.Tammogli spróbowaćm.in.corn dogów (popularnych szczególniew Stanach Zjednoczonychparówekwcieściekukurydzia- nym) lubbułeczekwkształcieświnek.Nasłod- kim stole na najmłodszych czekały pierniki z logotypemProduktPolski,muffinki coraz ciastkawkształcieświnki.Każdymłodydegu- stator,zanimwybrałsmakołyk,odpowiadałna prostepytaniena tematwieprzowiny lubmięsa wołowego.Największymuznaniem,szczegól- niewśród nastolatków, cieszyły się hot dogi orazburgery.Tęwyjątkowądegustacjęumilał występzespołu JohnyRoger. Na gościUczty, opróczmięsnych pyszno- ści, czekała również spora dawka przydatnej wiedzy.Specjalistka z zakresu dietetyki opo- wiadała zgromadzonym owpływiemięsa na organizmczłowiekaorazodoborzeodpowied- niejdiety,opartejomięsowieprzowe iwołowe. Zewzględu nawymogi sanitarno-epide- miologicznew tym roku teren naszegowy- darzenia trzeba było otoczyć barierkami, a przedustawieniem sięwkolejcekażdyuczest- nikbiesiadymusiał zdezynfekowaćdłonie. WciągudwóchdniucztowaniauNeptuna wydanoblisko45 tysięcyporcjidań i smako- łykówmięsnych. OrganizatoremwydarzeniabyłoStowarzy- szenieRzeźników iWędliniarzyRP. NajwiększeświętomięsawPolsce Uczta u Neptuna 2021 Działaniezostałosfinansowane zFunduszuPromocjiMięsaWieprzowego orazFunduszuPromocjiMięsaWołowego BILANSDODATNI wrzesień2021 24 Wartoprzeczytać K iedy rolnicyw desperacji blokują drogi,ASFdziesiątkujehodowle, producencibankrutują,aprzetwór- cyniemajągdzie sprzedać towaru,Biedronka ogłasza…PROMOCJĘ.Wrzucana półki hiszpańskąwieprzowinępo cenachdumpin- gowych.To przecież jakaś kpina!Sytuacja nie do pomyśleniaw żadnym europejskim kraju, szczególniewNiemczech,weFrancji czyHiszpanii.Terazmoże zamiast tworzyć kilometrowe korki rolnicy powinni ogłosić bojkot sieciówki i strajkowaćpodBiedronką? Takiwpisoraz ilustrującegozdjęciapojawiły sięnapoczątkuwrześnianaFacebooku.Temat z pewnością kontrowersyjny, co udowadniają wpisy „fejsowych” znajomych.Wartoprzyto- czyćkilkaznich,bodoskonaleoddająpoglądy konsumentów iobserwatorów rynku. KrzysztofK: – PS:Biedronka jest firmą, która świadczy usługi i jest na prawie, jakie ustanawiająpolitycy.Toodnichzależąnormy, jakiebędąobowiązywaćwBiedronkachoraz liczba tych sklepów. KamilK: –A ja uważam, że to nie tyl- ko kwestia prawodawstwa czy działania sie- cihandlowych.Dużowinywidzęw samych rolnikach.Wielu z nich uważa, że Państwo powinno im zapewnićwsparcie na każdym kroku, łącznie z zapewnieniem zbytu ich towaru.Trudno się dziwić sieci handlowej, funkcjonującejw ramachWspólnotyEuro- pejskiej,żezaopatruje sięw tańsze towary i je sprzedaje.Tak,niestety,działawolny rynek. Ostatniooglądałemwypowiedzi rolników, że nie opłaca się im produkcja rolna, bo nie mają gdzie sprzedać płodów rolnych; że nie ma cenminimalnych i skupu interwencyjne- go.Zacznijmyw końcu także do rolników podchodzić jak do przedsiębiorców. Jeśli produkujesz coś, na co niema zbytu, to nie oczekuj, że Państwo to od ciebie odkupi po określonej cenie. Hieronim J.: – Po 1989 roku brakujący kapitał nie został pozyskany, aby polską go- spodarkęwzmocnić.Został „wpuszczony”do Polski kapitał globalny na preferencyjnych, skandalicznychwarunkach. Proszę spraw- dzić, jakie sieci handlowe sąwNiemczech iwe Francji.To jestwedług panawolny ry- nek?Polskie siecihandlowezostały „rozjecha- ne”, jakwszyscyprzedsiębiorcy sektoramałej i średniejprzedsiębiorczości (MiSP),poprzez brak silnej reprezentacji, ochrony iwsparcia Państwa (…).W Polsce po 1989 roku nie doprowadziliśmy reformy samorządowej do końca.Przywróciliśmy tylko samorząd tery- torialny.Bez samorządugospodarczegopoli- tycy iurzędnicynadalbędądecydowaćo losie polskichprzedsiębiorców. RadosławZ.: –Skoro taniej jestprzywieźć mięso zHiszpaniiniżkupowaću rodzimych rolników, topodejścieBiedronkiwcalemnie niedziwi… TomaszP.: – Jeślizależycina tym,by roz- wijał się region,pieniądzezostawaływPL, to niepowinieneśmiećwątpliwości,który towar kupić.To jest generalnie bolączka naszego kraju, żew społeczeństwie patriotyzm kon- sumencki jest słabo rozwinięty. RadosławZ: – Jak tomówi jedna reklama: jeżeliniewidać różnicy, topocoprzepłacać?... Osobiście lubiędobremięso, zaktóremożna zapłacić niecowięcej, ale jeżeli kupujęmię- sowmarkecie, to czy jest ono z Polski czy Hiszpanii, to smakuje tak samo, aw portfe- lu zostaje kilka złotych.Rozumiem, że bez względunacenęzawsze i ślepokupujeszpol- skieprodukty? TP.: Niekupujęna ślepo,kupujępoprostu świadomie iniemam teżproblemuz tym,by – kiedy najdziemnie ochota – kupićwłoską szynkędojrzewającą. KorneliaR.: –Gdyby ludziemieli świa- domość, jakiej jakości jest importowana do Polski żywność, to przestaliby ją kupować. Polecam szczerze–znaleźć rolników ibezpo- średnioodnich zaopatrywać sięw żywność. CelinaN.: –Popieram.My samikupujemy tylkoproduktypolskie. JacekM.: –Tak, tak.KUPUJMY POL- SKIEPRODUKTY! WojciechB.: –KiedyupadłUrsus, rolnicy nie strajkowali.Mają zagraniczne traktory, kombajny i innemaszyny,bo…wolny rynek. Aw płodach rolnych już niema?To klient maprawowyboru. MarcinF.: –Czemu strajkować podBie- dronką? Przecież to zachodnia firma, któ- ra robiwszystkow granicach prawa imoże sprzedawać, co chcew swoich sklepach.Nie ma tam udziału państwowego. Możemy oczywiściewypędzić jązPL, tak jakzachod- niemedia i inne zachodniemarki, alewtedy wrócimy do lat 80. i staniaw długich kolej- kach.Możemy teżna siłędofinansowaćLOT, PKP, górnictwo, rolnictwo itp., pompować w te branże kasę i tworząc iluzję, chronić je przedmechanizmamigospodarkiwolnoryn- kowej.Tylkowtedywszyscy stracą. TomekP.: –Nie jestem zawyrzucaniem zachodnichmediów, ani za ślepym pompo- waniemkasynp.wgórnictwo.Chodzionie- uczciwe praktykiw handlu, z jakimimamy terazdo czynienia.Schabw cenie18 złotych zakilogram, todumping,który służywynisz- czaniukonkurencji.Chodzi równieżo to,by dbać o interes krajowy.NaZachodzie zwy- czajnie nie dopuszczają tańszych produktów z zagranicy.Wielumoich znajomych starało się tam sprzedać swojeprodukty,ale rynek jest dlanichzamknięty…PrzykładBiedronki jest teżdowodemasymetrycznościw traktowaniu przedsiębiorców.15-20 lat temuprzekazywa- ło się terenpoddzierżawęnapreferencyjnych warunkach,zmniejszałoopłatyzadziałalność dla zagranicznychpodmiotów,niszcząc tym samym lokalnychproducentów. Kazimierz,TerasaH.: – Jeśli szukasz do- bregoproduktu, towybierz lokalnemasarnie, aw ichfirmowych sklepach znajdziesz świe- żość i smak, bo rolnik na bieżąco dostarcza żywiec.Tam jestnajwiększadbałośćo jakość. Tam siękierujcie… Ostatnio siećREWE,mająca około 200 sklepów, ogłosiła, że od przyszłego roku bę- dziena swoich stoiskach sprzedawaćwyłącz- nieniemieckiemięso.WmarketachsieciKau- fladmięso zNiemiec już dominujew ladach chłodniczych.Pomylićsięniemożna.Przypo- szczególnychmięsnych elementach zatknięte sąmalutkieflagiNiemiec,Węgier czyPolski. Naszych jest tamniewiele… TP Fot.TomaszParzybut Wrzucili na Facebooka wrzesień2021 BILANSDODATNI 15 Porozmawiajmy... Opromocjieksportupolskich produktów,o jej zaletach iobszarach,które trzebapoprawić rozmawiamy z Bożeną Wróblewską ,prezesem zarządu CentrumPromocjiKrajowej Izby Gospodarczej. ■ Co jestmocną stronąw promocji polskich produktów zagranicą? – Polscy przedsiębiorcy doskonalewy- korzystali szanse, jakiedałowejściena- szego kraju doUniiEuropejskiej.Wy- konali gigantyczna pracę, aby stać się producentaminamiaręfirmzachodnich. Szybko staliśmy się globalnym konku- rentemwkilku sektorach.Produkujemy doskonałąwołowinę iwieprzowinę,po- szukiwanąna świecie.Coprawdaostat- nioborykamy sięzkilkomaproblemami, jak choćbyASF,przez coniektóre ryn- ki zostałydlanas zamknięte, alemamy nadzieję,że jest to sytuacjaprzejściowa. Staliśmy się lideremwwielu sektorach branży spożywczej,która jestdoceniana przez konkurencję z krajówwysokoro- zwiniętych.W tym tkwinasza siła. Polskawyspecjalizowała sięwefektyw- nymkorzystaniuzunijnych środkówna promocjęwkrajach trzecich.Potrafimy z sukcesem aplikować o środki, które jeszcze kilka lat temuwykorzystywane byłyprzezfirmyniemieckie, francuskie czy hiszpańskie. Teraz jesteśmy rów- norzędnym partnerem i konkurentem w dużych,wielomilionowych kampa- niach na rynkach zagranicznych. Pro- mując Unię Europejską, pokazujemy i reklamujemy jakość,wartość i tradycję polskich produktów .Chcę podkreślić, żedzieje się todziękidużejdeterminacji silnychorganizacjibranżowych. ■ Promocjapolskichproduktównaglobalnym rynku–czegopotrzeba,byprzynosiła jeszcze większe efekty? –Potrzebujemymarki polskiej.Trzeba podjąćwysiłekw kierunku jejbudowa- nia.Krajowa IzbaGospodarcza od po- czątku działalności podejmowała takie kroki. Stworzyliśmy FundacjęMarki Polskiej, a od 2001 roku – wspólnie z polskim rządem – budowaliśmy stra- tegiępolskiejmarki.Promowanie żyw- nościmusi sięopieraćoogólną strategię prezentowania Polski jako kraju atrak- cyjnego, bezpiecznego podwzględem produkcji żywności, nowoczesnego iprzyjaznego inwestorom. ■ Jakie formypromocjiwybierająpolskiefirmy spożywcze? –Polscy producenci, podobnie jak inni na świecie, najchętniejwybierają kon- taktybezpośrednie,czyli rozmowyB2B. Sąonenajlepszą iwymiernąmetodąna- wiązywaniakontaktów.Chętniewyjeż- dżamyna targi,którenawielu rynkach wciąż sąbardzoważnym sposobembu- dowania relacjibiznesowych iprezenta- cji produktów.W sektorze żywnościo- wym jest to szczególnie istotne,bymóc produkt spróbować,ocenićestetykęopa- kowania, porozmawiać ze sprzedawcą. Targi dają dużą szansę na rekonesans, a nawet solidne badanie rynku.Obec- ność na targach pozwala poznać na- szą pozycję konkurencyjną, umożliwia obserwację głównych graczy na rynku i trendy konsumenckie.Trzeba bywać, trzebawyjeżdżać,budować i zacieśniać relacje–niezrealizuje siębiznesuzkra- jamiazjatyckimi,wysyłającmailezofer- tami.Tonie są rynki,którew ten sposób kupi się izainteresuje.Podstawą są rela- cjeosobiste iwzajemnezaufanie.Trzeba byćbardzoczujnym iobserwować lokal- ną specyfikę,ponieważuwarunkowania, tendencje imoda szybko się zmieniają. Konieczna jest ogromnawiedza i do- świadczenia, aby dobrze spożytkować pieniądzenamarketing ipromocję. ■ Czy polskie produktymięsnewidoczne są zagranicą? –Programypromocjimięsawieprzowe- go orazwołowego są od ponad 13 lat bardzo aktywnie realizowane na ryn- kachazjatyckich,AfrykiPółnocnejoraz nawewnętrznym rynkuUniiEuropej- skiej przez StowarzyszenieRzeźników iWędliniarzyRP.Odkilku latprogra- my te tworzone są iwdrażanew formie koszykaproduktowegowspólnieZKra- jowymZwiązkiemGrupProducentów Owoców iWarzyw.Trzeba przyznać, że te cztery grupyproduktówdoskona- le komponują się nie tylko na talerzu, ale takżepięknieuzupełniają sięwkre- acjach wizerunkowych, promujących polską i europejską żywnośćw ramach zagranicznychkampanii reklamowych. Topołączeniepozwalapolskieprodukty uczynićbardziej rozpoznawalnymi. ■ CzyCOVID-19zmieniłpolskieksport ipla- nyCentrumPromocjiKIG ? –Wartość eksportu żywności za 2020 rok to 34mld złotych, o 2mldwięcej niżwpoprzednim roku.To oznacza, że pandemia nie spowodowała zachwiania polskiego eksportu, wręcz utrzymała tendencjęwzrostową.Polscyproducenci ihandlowcyutrzymalirynkizbytu,ana- wet zwiększyli sprzedaż.Produkujemy towarybezpieczne,godnezaufania,czyli takie, jakichobecnieoczekujekonsument nacałym świecie.Polskieproduktybędą jednakpotrzebowałybardziej intensyw- nychdziałań promocyjnych, by przybli- żyć ogromnywachlarz naszej produkcji importerom,akonsumentówuwrażliwić na istotnewalorysmakowe iprozdrowot- ne artykułów spożywczych. W czasie światowego lockdownu zmu- szeni byliśmy prowadzić projekty pro- mocyjne w obszarze internetowych sieci społecznościowych. Skoro kon- sument poszukuje produktóww sieci, bopandemiaograniczyłamudostępdo swobodnego zakupu towarów, tomusi miećdostępdowiarygodnych informacji o produktach.Dlatego takważna jest promocjaw internecie,którą rozwijamy i realizujemy. ■ Na szczęście pojawiła się już szansa na po- wrót do tradycyjnych form kontaktów bizne- sowych i prezentacji produktów na targach międzynarodowych. –Na razie główniewEuropie pierwszą poważnąpróbąpowrotudospotkańB2B będziewystąpienie producentów i prze- twórcówmięsawieprzowegoorazwoło- wego podczasMiędzynarodowychTar- gówANUGAwKolonii.Mającnadzieję nadobreotwarcie,życzymyprzedsiębior- comzbranżymięsnej,w tymzSRWRP, efektywnegopobytuna targach idobrych relacjibiznesowych. ■ Budujmy i zacieśniajmy relacje BILANSDODATNI wrzesień2021 26 Trzebaprzeczytać S ytuacji na rynkuwieprzowiny nie komplikuje wyłącznie epidemia ASF, ale i spadek cen na rynkach światowych.Perspektywynakolejnemiesią- cenie sąwięcoptymistyczne. Rynekwieprzowiny tonie tylkoASF PawełKowalski, ekspert sektora rolno-spo- żywczegowDepartamencieAnalizMakro- ekonomicznychBankuPekaoS.A.wskazuje, że sytuacjina rynkuwieprzowinyniekompli- kujewyłącznieepidemiaASF:–Wostatnich tygodniachna rynkach światowychobserwuje się spadek średnich cenmięsawieprzowego. W lipcu globalny indeks FAO dlawieprzo- winy obniżył się o 2,4 proc., a spadkiw naj- silniejszym stopniu dotknęły największych eksporterów, tzn.UnięEuropejską iUSA. Od połowy czerwca do połowy sierpnia średnia cena żywcawUE-27 (dla klas S iE łącznie)obniżyła się łącznieoblisko15proc. – Jako najważniejszą przyczynę tego trendu podaje się słabnącypopyt importowyPaństwa Środka.To z kolei jest pochodną trwającej odbudowypogłowia świńwChinach,mocno przetrzebionego jeszczew2019 r.powyniku wybuchuASFw tymkraju–dodajeKowalski. Według danych chińskiegoministerstwa rolnictwa pogłowiewzrosło już o około 45 proc.w stosunku do najniższych poziomów z jesieni 2019 r. –Rosnąca podaż krajowa systematycznie zmniejsza zapotrzebowanie Chin na import, a to przekłada się na spa- dek cen uzyskiwanych na tamtejszym rynku i czyni unijny eksport corazmniej opłacal- nym.Skutkiem tego jestprzekierowanieprzez wiodące zachodnie krajeproducenckie coraz większej ilościmięsawieprzowegozeksportu nawewnętrzny rynekunijny–dodajeekspert PekaoS.A. Niewielkaprzewagakosztowa produkcjiwieprzowinywPolsce PawełKowalski zauważa, żew oddziaływa- niu na rynek krajowy bardzoważną kwestią jest stosunkowo niewielka przewaga kosz- towa produkcjiwieprzowinywPolsce: –Co prawdawzględem średniejunijnejcenażywca wnaszym kraju jest o około 10 proc.niższa, jednakwniektórychkrajach (np.wHolandii czyBelgii) jest on obecnie tańszy niż u nas. Jeżeliprzetwórcymająmożliwośćpozyskania surowca po niższej ceniew stosunku do cen krajowych, to trudnodziwić się,żezniejko- rzystają,choćoczywiście jest toniekorzystne dlakrajowychhodowców– zaznacza. Analityk podkreśla, że problemem, jak zwykle, jest silne rozproszeniehodowliwna- szymkrajuorazwysokiudziałwolnego rynku wdystrybucji (kontraktacja jestdlahodowców zabezpieczeniemwpodobnych sytuacjach):– W najgorszym położeniu znajdują się rzecz jasna hodowcy z regionów zapowietrzonych ASF.Ograniczonemożliwościzbytu sąw ich przypadkuwykorzystywaneprzezpośredni- ków i lokalnychprzetwórcówdozbijaniacen. SpadekcenżywcawEuropienieunikniony? Ekspert sektora rolno-spożywczegowDe- partamencieAnalizMakroekonomicznych BankuPekao S.A.wskazuje, że jeśli chodzi operspektywynanajbliższemiesiące ikwar- tały,wydaje się, żeosłabienie chińskiegopo- pytu na importwieprzowiny będzie odczu- walneprzezdłuższy czas. –PookresieożywionegoeksportuwEuro- pieZachodniejutrzymuje sięnadpodażwie- przowinyw stosunkudopotrzebwewnętrzne- go rynkuunijnego–zaznaczaPawełKowalski i dodaje: –Nie jest raczejmożliwe, aby za- chodnieksporterzyzdołaliznaleźćw stosun- ku doChin alternatywne rynki zbytu, które będązdolnedoprzyjęcia takdużychwolume- nówmięsa.Zkoleidostosowanie zachodniej Branża wieprzowa pod presją ASF i Chin (analiza) Z anamiwyjątkowewydarzenie–pierwszaodsłonakonkursu podhasłem: „Tomi smakuje!Eksperci rekomendują.” Jego nowoczesna forma, innowacyjnekategorieproduktoweoraz niezwykłaoprawa sprawiły, żebył tokonkurs, jakiego jeszczewna- szej branżynie organizowano.Wszystkim uczestnikomdostarczył niezapomnianychwrażeń, aprzedewszystkimdałogromnemożli- woścido tworzenianowatorskich ikreatywnychkampanii reklamo- wychnagrodzonychwyrobów.Dostarczył równieżnarzędzia,które mogą pomócw zwiększeniu sprzedażynagrodzonych produktów, podkreślić ichwyjątkowość oraznajwyższą jakość, a tym samym sprawić, żebędąwyróżniały sięnapółce sklepowej. Komisja obradowaław dniu 7wrześniaw składzie:CelinaNie- rodkiewicz,WiesławBober,Robert Sowa,MirekDrewniak oraz WaldemarHołówka. CelinaNierodkiewicz,przewodnicząca jurypowiedziała:–Uczest- nictwowpracachkomisjibyłodlanasogromnymwyzwaniem.Wy- roby, któremieliśmy przyjemność oceniać,wyróżniały się bardzo wysokim poziomem, nie tylko jeśli chodzi o ich smak, ale również jakość czy zastosowane technologie produkcji.Koniecznośćwybo- ru najlepszych produktów byławięc niezwykle trudnym zadaniem. Wszystkiebyłydoskonałe, smaczne idopracowane.Gratulacjewyso- kiego iniezwyklewyrównanegopoziomuproduktówdostarczonych do konkursu należą sięwięcwszystkim uczestnikom.Chciałabym także podziękować członkom jury za tęwspólną i niezwykle inspi- rującąprzygodę, jakąbyłapierwsza edycjakonkursuTomi smakuje! Eksperci rekomendują. WiesławBober dodał: –W konkursiewzięły udział specjaływy- sokiej klasy.Wyłonienie zwycięzcy okazało sięnie ladawyzwaniem – różnicew punktacji pomiędzy poszczególnymi produktami były bowiemminimalne.Nauwagę zasługuje również innowacyjne spoj- rzenie na kategorie produktowe.Organizator konkursuwykazał się ogromnymwyczuciem trendów,wskazując na kategorie, które po- winny być szczególnie promowane i które cieszą się największym zainteresowaniemwśród świadomychkonsumentów. Na innowacyjność pomysłu zwrócił uwagę takżeWaldemarHo- łówka:–Niezwykle trafnydobórkategoriiproduktowychoraznazwa samegowydarzenia kryjąw sobie olbrzymi potencjał.Ocena przez gronoekspertów–uznanychmistrzówkulinarnych idoświadczonego technologa – daje gwarancję, że zdobytym znakiem promocyjnym będą posługiwać sięwyłącznie produkty z najwyższej półki. Jestem przekonany,żebędzieondoskonałymwsparciem reklamowym imar- ketingowymdla jego laureatów,awyróżnioneprodukty spełniąocze- kiwanianawetnajbardziejwymagającychkonsumentów. Produktyocenianebyływpięciukategoriach: ■ Żywnośćwygodna – odpowiedź na potrzebywspółczesnych kon- sumentów; ■ Bliżejnatury–produktynaturalne,owyjątkowym smaku tradycyj- nychwyrobówmięsnych; ■ Produkt innowacyjny–nowoczesny,odkrywczy,kreatywny; ■ Produktdladzieci–pyszny, zdrowy,doskonale zbilansowany; ■ Mójhit–produkt,którywartowesprzećdodatkowymidziałaniami promocyjnymi. Laureatamipierwszejedycjikonkursu Tomismakuje!Eksperci rekomendujązostali: ■ Wkategorii:Żywnośćwygodna: 1miejsce–BacówkaTowaryTradycyjne–Lasagnez sosembolońskim i szpinakiem400g 2miejsce–ZakładyMięsnePAMSOS.A.–Pierogi ze szpinakiem 3miejsce–MoguntiaFoodPolskaSp. zo.o.–Karkówkaw sosiepie- czeniowym ■ Wkategorii:Bliżejnatury: 1miejsce–PHU „ADAM”Sp. z.o.o–SchabNocnegoMarka 2miejsce–WyróbWędlinTradycyjnychWOLAREKSp. j.–Kiełbasa DziadkaWolarka 3miejsce–PolskiDomRodzinnySerce JerzyLis–Roladadietetyczna 3miejsce–ZakładPrzetwórstwaMięsnegoSt.Tomaszewski,M.Sobik, Sł.TomaszewskiSpółka Jawna–Salcesonozorkowy ■ Wkategorii:Produkt innowacyjny: 1miejsce–ZakładMięsnyLenarcik–KiełbasadojrzewającaPalcówka 2miejsce–GoodvalleySp. zo.o.–SnackiGoodvalley–bezkonser- wantów, zaw. tłuszczu16% 3miejsce–ZakładMięsnyLenarcik–Kabanosydojrzewające ■ Wkategorii:Produktdladzieci: 1miejsce–BacówkaTowaryTradycyjne–Kiełbaski zkrólikiem ■ Wkategorii:MójHit: 1miejsce–ZakładMięsnyLenarcik–Schabgotardzki 2miejsce–PAMASSp.zo.o.Sp.k.–SalamiNapoliPiccante–Gmin- naSpółdzielnia „SamopomocChłopska”Pruszcz–Kiełbasakrucha 3miejsce–Agro-RydzynaSp. zo.o.–Kiełbasakrakowska KatarzynaSalomon,RzeźnikPolski Eksperci rekomendują… To im smakowało! Komisjakonkursowawpełnymskładzie CelinaNierodkiewicz iŁukaszWielgat, laureatkonkursu BILANSDODATNI wrzesień2021 38 Wydarzenia CZASOPISMO RZEŹNIKÓW I WĘDLINIARZY bilansgazeta@tlen.pl nr 2 (58) wrzesień 2021 Redaktor naczelna: Bożena Skarżyńska, tel. 509 685 788. Współpraca: Cyprian Styp, Anna Pasik, Janusz Rodziewicz, Piotr Ziemann, Andrzej Pisula, Bożena Wróblewska, Ilona Poradowska, Tomasz Parzybut, Marian Winiarski, Andrzej Łyszyk, Jan Skarżyński, Grzegorz Rykaczewski. Projekt graficzny i opracowanie DTP: Arkadiusz Wydrzyński printszop@wp.pl Biuro reklamy: tel. 509 685 788. Wydawca: Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP 00-246 Warszawa, ul. Miodowa 14, tel./fax 22 635 03 94, tel. 22 635 01 84. 9 BILANSDODATNI wrzesień2021 32 Wydarzenia D ruga edycjaKongresu technolo- gów, działów rozwoju i jakości branżymięsnejMEATing od- była sięwdniach 7-8września br.wMCC MazurkaswOżarowieMazowieckim.Spo- tkanie zgromadziłoponad 250uczestników reprezentujących zakładyprzetwórcze, sieci handloweorazwiodącefirmy-dostawcówdla branżymięsnej. MarekBielski,pomysłodawca iorganizator kongresówMEATingpodkreśla:–Realiza- cję takdużegowyzwania, jakimbyłKongres MEATing 2021 poprzedziłowielemiesię- cyprzygotowań,ogromnego zaangażowania i ciężkiejpracy.Wszystkopo to, abyzaprosić na spotkaniewyjątkowe, jakiego jeszcze nie byłow branżymięsnej.Naszym zamiarem było stworzenieplatformywymianydoświad- czeń iwiedzy oraz danie uczestnikommoż- liwości rozmów i spotkań „twarząw twarz” wbranżowymgronie.Pragnącwyjśćnaprze- ciwoczekiwaniom izdając sobie sprawęzcią- żącejnanasodpowiedzialności, zniezwykłą starannością dobieraliśmy tematywystąpień tak, aby interesujące dla siebie treścimogli znaleźćnaMEATingu2021nie tylko tech- nolodzy produkcji, osoby z działu rozwoju i jakościczyhandlowcy,ale równieżprzedsta- wicielekadrymenadżerskiejorazwłaściciele zakładówmięsnych.Doudziałuw spotkaniu zaprosiliśmyprzedstawicielizarównodużych, jak imałych oraz średnich zakładów, repre- zentantów siecihandlowych ifirmwspoma- gających branżę.Naszymi gośćmi były tak- że cenione autorytety i niezależni specjaliści branżymięsnej.Wszystkopo to,abyKongres MEATing 2021 był czasem owocnym,wy- pełnionymwiedzą,wartościowymi rozmowa- mi,nowymidoświadczeniami, inspiracjami, cennymi znajomościami ikontaktamibizne- sowymi. Kongres technologów,działów rozwoju i ja- kościbranżymięsnejMEATing2021 odbył sięwdwudniowej formulehybrydowej–go- ściliśmy uczestników zarówno stacjonarnie –wMCCMazurkas, jak i online.Dostęp onlineumożliwiał śledzeniewszystkichpre- zentacji idebatorazwieczornejGalikonkur- sowej.Dawał teżmożliwośćodwiedzeniawy- stawcówna ichwirtualnych stoiskach. Pierwszy dzień spotkania poświęcony był trendomw branżymięsnej.Z prelekcjami wystąpiło kilkunastu ekspertów. Tę część KongresuzakończyłaDebataEkspercka.Na KongresMEATing2021 Trendy, zagrożenia, wymagania

RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5