Bilans wrzesień 2021
wrzesień 2021 BILANS DODATNI 31 Analiza trafiło dużo żywności, co czasowo ograniczyło kolejne dostawy. Na wyniki stycznia istotny wpływ miały też problemy w transporcie, związane z dokumentami, które były potrzebne przy wysyłkach na Wyspy Brytyjskie. Od lutego sytuacja zaczęła się stabilizować, a obroty w eksporcie rosły z miesiąca na miesiąc. Warto jednak zauważyć, że wyniki poszczegól- nych kategorii produktowych różnią się od siebie. W ciągu pierwszych sześciumiesięcy br. eksport kategorii pozostałych przetworówmięsnych z Polski doWielkiej Brytanii był wyższy o 16%w relacji do analogiczne- go okresu 2020 r. Ale już w przypadku kiełbas i wędlin zarejestrowano spadek o 24% r/r. Nieco mniejsza była też sprzedaż mięsa drobiowego, o 4%. Z kolei silne wzrosty odnotowano w eksporcie mięsa wieprzowego (o 16%) oraz świeżej lub schłodzonej wołowiny (o 24%). W 4 kwartale br. oraz w 2022 r. dużym znakiem zapytania, w kon- tekście eksportu produktówmięsnych, są nowe przepisy weterynaryjne i celne, które zaczną być stopniowo wprowadzane od 1 października 2021 r. Sposób wdrożenia nowych wymagań w zakresie dokumentacji w handlu przez stronę brytyjską, ale też przygotowanie do zmian po stronie polskich przedsiębiorstw i ich brytyjskich kontrahentów, będzie rzutowało na obroty handlowe w krótkim terminie. Wielka Brytania – czy to nadal dobry kierunek? Niezależnie od bieżących wyzwań, Wielka Brytania – pomimo Bre- xitu – pozostaje krajem o wysokim potencjale dla polskiego sektora rolno-spożywczego, w tym przemysłu mięsnego. Warto pamiętać, że to rynek prawie 67 milionów konsumentów i jedna z najwięk- szych gospodarek światowych. To również kraj, w którym – według szacunków brytyjskiego urzędu statystycznego – żyje prawie milion Polaków. Tworzy to potencjał do rozwoju sprzedaży zarówno towarów masowych, nieprzetworzonych, ale też produktów wysokoprzetwo- rzonych, w tym sprzedawanych pod markami polskich producentów. To szczególnie istotne, z punktu widzenia dosyć niskiej marżowości w przemyśle mięsnym. Wielka Brytania to również rynek bliski geograficznie, pod kątem lo- gistyki dostaw. Ale też rynek, gdzie sporo polskich firm już ma kontakty handlowe i doświadczenie w sprzedaży, co stanowi bazę do utrzymania pozycji w trudniejszym okresie oraz do późniejszego rozwoju. Polska może być ważnym partnerem również z uwagi na możliwe inwestycje brytyjskie.Warto pamiętać, że produkcja żywności wUK jest niższa niż potrzeby tego rynku. Wefekcie Brytyjczycy sporo żywności importują. Polska ze swoją bliskością geograficzną, wysoko rozwiniętym i nowoczesnymprzetwórstwemoraz nadal niższymi, niż na Zachodzie, kosztami pracy może budzić zainteresowanie brytyjskich inwestorów. Warto też pamiętać, że Brexit odbił się nie tylko na eksporcie z Pol- ski na wyspy, ale również z innych państw UE. Dla polskich firm, które już wiele razy pokazały, że szybko dostosowują się do nowych warunków, obecne zawirowania mogą paradoksalnie stanowić szansę na rozwój relacji handlowych w Zjednoczonym Królestwie, na przy- kład kosztem firm z innych krajów UE. Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego w Santander Bank Polska S.A. reklama
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5