Bilans wrzesień 2021

wrzesień 2021 BILANS DODATNI 2 5 Informacje Przyszłość pod znakiem ekologii Z opublikowanego w sierpniu rapor- tu Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatycznych (IPCC) wy- nika, że najbliższa dekada będzie kluczo- wa dla powstrzymania negatywnych zmian w środowisku naturalnym. Eksperci alarmu- ją, że konieczne jest wprowadzenie szybkich, a zarazem głębokich zmian w światowym systemie żywnościowym. Szacuje się, że obecnie globalny przemysł spożywczy przy- czynia się do emisji 29 proc. antropogenicz- nych gazów cieplarnianych. Według analityków największą transforma- cję muszą przejść firmy związane z produkcją mięsa, nabiału i mleka. – W ostatnich deka- dach obserwowaliśmy niekorzystne dla śro- dowiska, w tym również dla klimatu, trendy takie jak marnotrawienie żywności, wydłuża- nie łańcuchów dostaw, czy wylesianie na ob- szarach Globalnego Południa. Kierunek tych działań musi ulec zmianie, w czym aktywną rolę odegrać powinien również sam biznes – komentuje Bartłomiej Kozek, kierownik działu Zielonej Transformacji w Centrum UNEP/GRID-Warszawa, ekspert progra- mu Climate Leadership. Prognozy przewidują, że zmiany klima- tyczne mają się pogłębiać we wszystkich regionach świata i Polska nie jest pod tym względem wyjątkiem. Przy globalnym ocie- pleniu o 1,5 st. C narastać będą fale upałów. Ciepłe pory roku wydłużą się, a chłodne skró- cą. Częściej nawiedzać nas będą susze, fale upałów, powodzie czy huragany. Branża już działa Cały czas rośnie liczba firm z branży mię- snej, które dostrzegają swój wpływ na śro- dowisko i wprowadzają do swoich strategii zrównoważonego rozwoju aspekty poma- gające w obniżaniu śladu środowiskowego produkowanej żywności. Przykładem może być Grupa Sokołów, która od lat podejmuje działania, związane z ochroną środowiska, w szczególności z ograniczeniem negatyw- nego wpływu na przyrodę i otoczenie oraz zmniejszeniem zużycia zasobów natural- nych. – Inwestujemy w efektywne techno- logie oraz nowoczesne rozwiązania, które podnoszą wydajność i produktywność, a jed- nocześnie mają znikomy wpływ na środowi- sko – mówi Marcin Bałanda, dyrektor ds. PR i komunikacji w Grupie Sokołów. Zaznacza przy tym, że żaden z zakładów należących do firmy nie wykorzystuje węgla do produk- cji energii. Warto podkreślić, że Sokołów dysponu- je jednym z najbardziej ekologicznych i za- awansowanych technologicznie obiektów energetycznych dla przemysłu spożywczego w Europie – jest nim gazowa elektrociepłow- nia kondensacyjna w Sokołowie Podlaskim, która jednocześnie produkuje energię cieplną i elektryczną. Biznes w zgodzie z naturą Kolejną firmą, która mocno stawia na ogra- niczenie swojego oddziaływania na środowi- sko, jest Goodvalley. Przedsiębiorstwo stosuje unikalny model produkcji, dzięki któremu nie tylko jest w posiadaniu certyfikatu potwier- dzającego zerowy ślad węglowy netto, ale również zapewnia klientom wysokiej jakości mięso. Goodvalley prowadzi własne uprawy, sta- nowiące bazę do pasz, a także nie stosuje antybiotyków w chowie zwierząt, dzięki czemu nie przyczynia się do powstawania szczepów bakterii antybiotykoopornych w środowisku. Firma dba również o to, by zwierzęta miały odpowiednią dietę, pod- noszącą odporność – karmione są paszą na bazie sfermentowanego zboża i ekstraktów roślinnych, co pozytywnie wpływa na ich florę bakteryjną. – Zapewniamy zwierzę- tom bezstresowe środowisko. Na fermach panuje spokój, mają większą opiekę, więcej miejsca w kojcach, a nawet zabawki. Two- rzymy odpowiednie warunki na fermie, tak, aby nie sprzyjać rozwojowi drobnoustrojów. Zapewniamy najwyższy poziom bioasekura- cji, dzięki czemu chronimy nasze zwierzęta przed patogenami. Mięso zwierząt chowa- nych bezstresowo ma zdecydowanie lepszą jakość – podkreśla Paweł Nowak, dyrektor generalny Goodvalley. Co więcej, firma korzysta z opakowań z plastiku „mono PET”, który jest wykonany w 100% z materiałów pochodzących z recy- klingu i jednocześnie w 100% nadaje się do recyklingu. Polacy nie rezygnują z mięsa Z badania „Zmiana klimatu a produkcja żywności – badanie świadomości mieszkań- ców Polski”, przeprowadzonego na zlecenie Upfield, jednoznacznie wynika, że stan śro- dowiska to dla Polaków kwestia istotna – tak wskazuje 99 proc. ankietowanych. Warto jed- nak nadmienić, że większość konsumentów nie jest skłonnych do zmniejszenia poziomu spożycia mięsa i nabiału, by przeciwdziałać zmianom klimatycznym. Według deklaracji aż 65 proc. osób będących na standardowej diecie, nie chciałoby zrezygnować z jedzenia mięsa i nabiału z obawy o stan naszej planety. Aczkolwiek już co czwarta osoba odżywia- jąca się standardowo zadeklarowała, że jest w stanie to zrobić. Należy spodziewać się, że ilość osób, gotowych do zmian w diecie w imię ochrony środowiska, w nadchodzących latach będzie rosła. Cyprian Styp reklama

RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5