Bilans marzec 2021
BILANS DODATNI marzec 2021 0 6 Nie zasypiamy gruszek w popiele Tylko ogromna determinacja branży mięsnej pozwala produkować w tym trudnym czasie. Na przeszkodzie stoi nie tylko ASF czy pandemia koronawirusa, choć to one między innymi są przyczyną wielu problemów. Zmniejszenie eksportu, póki co niewielkie, to także wynik chorób, jakie dotykają ludzi i zwierząt. Międzynarodowego handlu nie ułatwia zawieszenie wszelkich targów żywnościowych na świecie. W większości przypadków pozostaje tylko internet, jako główne źródło komunikacji, informacji i promocji. Mimo że światowa promocja żywności jest uśpiona, my nie zasypiamy gruszek w popiele… A skoro o tym, tak ważnym teraz medium mowa, to warto podkre- ślić, że nasze Stowarzyszenie wy- korzystuje platformy internetowe na wiele sposobów. Uczestniczymy w licznych bran- żowych webinariach, panelach i konferen- cjach online. Szukamy podpowiedzi i roz- wiązań, a zdobytymi informacjami dzielimy się z członkami SRW RP. Wykorzystujemy łącza internetowe (m.in. zakupiliśmy roczny abonament na platfor- mie Zoom) także do organizowania szkoleń i warsztatów. Rozpoczęliśmy cykl wirtual- nych spotkań, w których wykładowcą jest doktor Jacek Kucharski, były zastępca Głów- nego LekarzaWeterynarii. Podczas kolejnych warsztatów będzie mówił o problemach wete- rynaryjnych w zakładach przetwórstwa mię- sa. Pierwsze e-spotkanie poświęcone było Listerii, kolejne (24 marca) – Salmonelli. Uznaliśmy, że te dwa tematy są teraz najważ- niejszymi w produkcji bezpiecznej żywności. Ustaliliśmy, że warsztaty doktora Kucharskie- go będą się odbywały raz wmiesiącu do końca tego roku. Chcemy także wrócić do niezwy- kle popularnych szkoleń poświęconych ety- kietowaniu produktów mięsnych. Prowadzić je będą znani wykładowcy – prof. Stanisław Gwiazda i dr hab. Kazimierz Dąbrowski. Za- jęcia z zakresu techniki sprzedaży poprowadzi natomiast dr hab. Krzysztof Dasiewicz, także doskonale znany uczestnikomwcześniejszych szkoleń. Współpracujemy również z firmami ze- wnętrznymi, które oferują szkolenia o tema- tyce interesującej naszych członków. Ostatnio przedstawiciele Grupy Yak prowadzili warsz- taty poświęcone zwiększeniu efektywności sprzedaży w sieciach mięsnych sklepów fir- mowych. Prowadzimy rozmowy o przedłu- żeniu współpracy z tą firmą. Jeszcze rok temu, zanim ogłoszono lock- down z powodu pandemii COVID-19, ogromny nacisk kładliśmy na działania pro- mocyjne w kraju i zagranicą. Udało się nam zrealizować niewielki zakres naszych planów. Byliśmy zmuszeni ograniczyć programy pro- mocji także w tym roku. Skupiliśmy się na re- alizacji promocyjnych programów filmowych. Wraz z Oddziałem TVP w Bydgoszczy przygotowaliśmy kolejny cykl promocji mię- sa – tym razemwieprzowego i wołowego. Za- kończono realizację 8 odcinków pod hasłem „Pospołu z wieprzem i wołu”, które można już oglądać na stronie TVP Bydgoszcz. Rozpo- częciu emisji tych audycji towarzyszyła konfe- rencja, zorganizowana przez TVP Bydgoszcz, o czym piszemy na kolejnych stronach nasze- go magazynu, podobnie jak o drugim filmo- wym cyklu promocyjnym, przygotowywanym wraz z Krajową Siecią Obszarów Wiejskich, który jest poświęcony działalności firm mar- ginalnych, lokalnych i ograniczonych (MLO). Te programy będzie można wkrótce oglądać na YouTube. Złożyliśmy kilka wniosków z propozycjami programów promocji. Mamy zgodę na przy- gotowanie Dnia Dziecka w jednym z war- szawskich domów dziecka oraz na kolejną edycję znanej na Pomorzu akcji promocyjnej – Uczta u Neptuna. Liczymy na zorganizowa- nie 11. już Świętomięsa Polskiego. Od sytuacji epidemiologicznej w kraju zależy, czy te plany uda się zrealizować. Z niecierpliwością czekamy na zakończenie wyborów do Komisji Zarządzających Fundu- szami Promocji Artykułów Rolno-Spożyw- czych. Zgłosiliśmy swoich kandydatów do ko- misji zajmujących się mięsem wieprzowym, wołowym i drobiowym. Ukonstytuowanie nowych składów nastąpi w maju. Ciekawi jesteśmy, jaką politykę promocyjną zapropo- nują te nowe gremia. A wracając do problemów, które dotykają lub nurtują naszą branżę, chciałbym wskazać na te związane z programem unijnym Zielo- ny Ład. Uważam, że propozycja zwiększenia areału pod produkcję żywności ekologicznej jest słuszna. Daje z pewnością szansę małym i średnim gospodarstwom oraz niewielkim zakładom przetwórczym. Wydaje się jednak, że czeka nas wiele przeszkód trudnych do po- konania. Warto jednak pochylić się nad każdą propozycją i umiejętnie ją wdrożyć, by w tym wyścigu, na mecie którego stoi konsument, nie pozostać w tyle za innymi krajami Unii. I jeszcze zdań kilka o rynku mięsa, któremu także poświęcamy kilka artykułów w Bilan- sie. Przetwórcy nie kryją niepokoju o dosta- wy mięsa wieprzowego przed Wielkanocą. Wieprzowiny jest mniej, ponieważ z uwagi na wielomiesięczne niskie ceny hodowla świń przestała się opłacać. Dopiero na początku marca żywiec zdrożał i wrócił do cen sprzed wielu miesięcy. Rynek wołowiny kieruje się swoimi prawami i, pomimo zmniejszonego eksportu (Turcja, Włochy), mięso wołowe osiągnęło zrównoważoną cenę, opłacalną dla hodowców. Kolejny kryzys, spowodowany także nową falą grypy ptaków, przeżywa dro- biarstwo. Regionalne zakazy chowu drobiu, utylizowanie kolejnych stad kurczaków i in- dyków, drożejąca soja i brak polskich jej biał- kowych zamienników, problemy z Salmonellą w mięsie drobiowym i utrudnienia w ekspor- cie – to tylko część przyczyn tej niełatwej sy- tuacji. Utrzymanie pozycji lidera w Europie będzie bardzo trudne, jeśli produkcja drobiu nadal będzie nieopłacalna i obarczona takimi przeszkodami Przed nami Wielkanoc – mięsne święta. Mam nadzieję, że pandemia nie przeszko- dzi zasiąść nam w stałym gronie rodzinnym przy tradycyjnym, wielkanocnym stole, by w atmosferze spokoju, radości ze spotkania z najbliższymi i nadziei na lepsze jutro, roz- koszować się mięsnymi specjałami. Janusz Rodziewicz, Prezes SRW RP
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5