Bilans marzec 2021
BILANS DODATNI marzec 2021 3 8 Informacje Będzie walka o wieprzowinę? Z mniejszona podaż żywca wieprzowego spotkała się ze wzro- stem zainteresowania i popytu na wieprzowinę na rynkach wielu krajów europejskich. Ceny skupu tuczników w 9 ty- godniu wzrosły zdecydowanie od 3 do 10 centów w przeliczeniu na wartość tuszy: Belgia (+10¢ t/t), Hiszpania (+7¢ t/t), Francja (+3¢ t/t). Z dużych producentów wieprzowiny tylko Dania nie podniosła cen- ników. Spada waga ubojowa w krajach unijnych. WNiemczech w dniu 3/03/2021 cena tucznikówwzrosła o kolejne 10 centów do wysokości 1,40 €/kg (wbc).Wciągu ostatnich trzech tygodni cena wzrosła o 21 centów. Sezonowo ceny rosły w tym okresie roku, jednakże skala podwyżek jest zaskoczeniem dla uczestników rynku. Krajowe zakłady mięsne zaczynają konkurować o surowiec, który posłuży do produkcji na Święta Wielkanocne. W notowaniach kra- jowych wzrost ceny prawdopodobnie spowodowany jest mniejszym importem prosiąt z Danii w listopadzie 2020. Mniejsza podaż żywca może także być związana z niskimi temperaturami w lutym br., które przyczyniły się do wolniejszych przyrostów zwierząt. Producenci żywca, licząc na dalsze podwyżki, wstrzymują się ze sprzedażą, co jeszcze bardziej napędza wzrost cen. Szczepionka na ASF Bez promocji mięsa? Eksport żywności – 34 mld P ozyskiwanie kanałów dystrybucji i wiarygodnych kontrahentów to obecnie priorytety na rynku. Dla- tego Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. wychodząc naprzeciw oczekiwaniom polskich firm, uruchomiła „Biz- nes Mixer”. Od kilku lat polscy hodowcy trzody chlewnej zadają pytanie, kiedy pojawi się szczepionka, skuteczna w walce z afrykańskim pomorem świń. W wielu krajach zespoły naukowców pracują nad jej stworzeniem. WPolsce bada- nia prowadzi 5 pracowników naukowych Zakładu Cho- rób Świń w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym – Państwowym Instytucie Badawczymw Puławach. Polscy naukowcy pracują nad szczepionką od 2017 roku. Na ten cel wydatkowano już ponad 730.000 złotych. Zespół na- ukowy ZCHS przygotował dwa alternatywne kierunki badań w kontekście kontynuowania projektu dotyczącego opracowania szczepionki przeciwko ASF. Realizację międzynarodowego projektu, w ramach programu ERA NET ICRAD (IFNASF), dla którego wniosek został złożony w sierpniu 2020 przez konsorcjum w składzie: PIWet-PIB w Puławach, Centrum Biologii Molekularnej „Severo Ochoa” (Hiszpania), Uniwersytet Ludwiga Maksymiliana w Monachium oraz Szwedzki Narodowy Instytut Weterynaryjny (Szwecja), zaplanowa- no na lata 2021-2023. Celem projektu jest zidentyfikowa- nie genów odpowiedzialnych za hamowanie wydzielania interferonu typu I, a następnie wprowadzenie mutacji na- kierowanej na zidentyfikowane geny wirusa ASFV. Rolą PIWet-PIB w projekcie będzie pokierowanie badaniami klinicznymi w II etapie. Polscy naukowcy współpracują także z laboratorium PAVAL (INRAE) z Uniwersytetu wGrenoble we Francji oraz z UniwersytetemMarii Curie- -Skłodowskiej w Lublinie. K omisja Europejska szykuje się do przeprowadzenia zmian w polityce promocji produktów rolnych. Organizacje rolnicze, zrzeszone w Copa-Cogeca zwra- cają uwagę, że jeden z rozważanych przez KE scenariuszy „niesie realne ryzyko całkowitego wykluczenie mięsa z polityki promocji, a potem kolejnych produk- tów pochodzenia zwierzęcego”. Jerzy Wierzbicki, ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, podkreśla, że już w rocznym planie prac na 2021 nastąpiło znaczne przesunięcia środków na promocję rolnictwa ekologicznego kosz- tem innych rodzajów produkcji rolnej. Zmiany w polityce promocji wprowadzono mimo tego, że reforma nie została jeszcze omówiona i przyjęta przez Parlament i Radę. Zdaniem przedstawicieli Copa-Cogeca ograniczenie lub likwidacja fi- nansowania promocji mięsa jest niedopuszczalna i niezgodna z unijnym prawem. Komisja Europejska rozważa trzy opcje zmian. Pierwszy wariant to utrzymanie obecnej formuły. Drugi – to rozdzielenie działań promocyjnych wewnątrz Unii Europejskiej oraz poza nią. Trzeci wariant prowadzi do wykluczenia niektórych produktów rolnych i niesie realne ryzyko całkowitego wykluczenie mięsa i wina z promocji, a potem kolejnych produktów pochodzenia zwierzęcego. Polskie orga- nizacje popierają pierwszą opcję. Ostatnie warianty odrzucają jako obarczone nie- potrzebnym ryzykiemwypaczenia celów polityki promocji jako instrumentuWPR. R ok 2020 przyniósł rekordowy poziom wpływów z eksportu polskiej żyw- ności. 34 miliardy euro – to (mimo problemów z pandemią koronawirusa, afrykańskim pomorem świń i grypą ptaków) – wzrost o 2 miliardy w porównaniu z rokiem 2019. Udział sprzedaży zagranicznej artykułów rolno-spożywczych w całym eksporcie wzrósł do 14,3 proc. (13,3 w roku 2019). Na ten wzrost wpływ miał m.in. korzystny kurs złotego w stosunku do euro i dolara. Warto dodać, że import żywności przekroczył 22,3 mld euro i wzrósł o blisko 5 proc. Dodatnie saldo wymiany handlowej zwiększyło się o 11,4 proc. Choć nadal głównym partnerem handlowym Polski są kraje Unii, to pozy- tywnym trendem jest wzrost eksportu do krajów trzecich. W 2020 r. wartość tej części eksportu stanowiła już 6,8 mld euro. Informacje na podstawie prasy branżowej
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5