Bilans marzec 2021

BILANS DODATNI marzec 2021 3 6 Warto przeczytać D ynamiczny wzrost sprzedaży ro- ślinnych zamienników sprawia, że firmy z branży mięsnej patrzą nań z rosnącą uwagą. Tymczasem na rynku robi się coraz ciaśniej. Polski fleksitarianin ma dziś do dyspozycji ofertę zarówno od świa- towych liderów, jak Beyond Meat, Nestle czy Unilever, coraz szerszy wybór od krajo- wych producentów, jak również nowości od modnych start-upów. Czy na „wskoczenie do pociągu”, który jeszcze niedawno był cieka- wostką, za chwilę nie będzie już za późno? Bezmięsny trend także w Polsce W styczniu swoją linię „bezmięsnych wędlin” zaprezentował Drobimex. Jak podkreśla pro- ducent, linia „Veggie” nie zawiera nie tylko mięsa, ale także soi. Firma chce w ten sposób przyczyniać się do ochrony lasów tropikal- nych przed wycinką pod uprawę tej rośliny. Drobimex dołącza tym samym nie tylko do „kolegów z branży” (Sokołów, Pekpol Olew- nik). Mocną pozycję i wiernych konsumen- tówmają obecne na rynku od lat start-upy, jak Bezmięsny czy Dobra Kaloria. Wzamienniki mięsa inwestują także globalni giganci z bran- ży mięsnej, m.in . amerykańskie koncerny Ty- son Foods i Cargill, brazylijski JBS, niemiecki PHW czy Vion. Perspektywy rynku zamienników Według GfK w 2020 r. liczba nabywców „ro- ślinnego mięsa” w Polsce wzrosła ponad dwu- krotnie w stosunku do 2019 r. Firma badaw- cza podaje, że do listopada 2020 r. w ujęciu rocznym sprzedaż roślinnych zamienników mięsa wartościowo wzrosła o 138 proc., a ilo- ściowo o 107 proc. Jak mówi nam Piotr Grabowski, współ- założyciel FoodTech.ac, wyniki sprzedażo- we startupów-pionierów, takich jak Beyond Meat czy Impossible Foods, pokazały du- żym graczom, że jest o co walczyć i nie są to małe liczby: – Spowodowało to zdecydowane przebudzenie wśród międzynarodowych wy- jadaczy z branży FMCG. W ciągu ostatnich dwóch lat spora część z nich wprowadziła do swojej oferty pierwsze roślinne zamienniki mięsa – najpierw na rynkach zachodnich, a na przełomie roku 2020 i 2021 także w Polsce. Przykładami mogą być Garden Gourmet od Nestle czy The Vegetarian Butcher od Unile- ver. Jeśli sukcesy rodzimych marek takich jak Roślinny Qurczak czy Dobra Kaloria oraz ich bardzo pozytywny odbiór wśród konsumen- tów były niewystarczające, aby zmotywować duże polskie firmy do działania, czujemy, że oddech zagranicznej konkurencji na plecach może to zmienić. Grabowski ocenia, że miejsca na rynku sub- stytutów mięsa wciąż jest dużo: – Tym bar- dziej, że dziś nie chodzi już tylko o dotarcie do wegan i wegetarian, którzy w Polsce stanowią około 10 proc. konsumentów. Dziś gra toczy się o fleksitarian, czyli osoby, które nie tyle chcą całkowicie zrezygnować ze spożywania mięsa, ale wmniejszym lub większym stopniu to spożycie ograniczyć. Zamienniki mięsa, czyli komu odjechał pociąg?

RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5