Bilans marzec 2021

W ielkanoc to dla producentów mięsa i wędlin dobra okazja, żeby podreperować nadszarp- nięty pandemią budżet. Tanie produkty scho- dzą wtedy na dalszy plan, gdyż w czasie świąt konsumenci chętniej zaopatrują się w lepsze gatunkowo mięso i wędliny premium. Chociaż Wielkanoc jest tradycyjnie okre- ślana „mięsnym świętem”, to jednak sprze- daż mięsa i wędlin w czasie poprzedzającym świętowanie nie dorównuje tej notowanej w okresie Bożego Narodzenia, niemniej ma ona duże znaczenie dla obrotów zarówno firm mięsnych, jak i sklepów. Stanowi też swego rodzaju preludium do nadchodzącego sezonu grillowego. Nie będzie powtórki z zeszłego roku? Zeszłoroczny okres wielkanocny był znacz- nie gorszy dla handlu niż zwykle, a sprzedaż – nie tylko produktów mięsnych – nie zano- towała zwyczajowego peaku. Po ogłoszeniu pierwszego lockdownu Polacy zredukowali kontakty do minimum, starali się w ogóle nie wychodzić z domów, a zgromadzone potężne zapasy żywności pozwalały im unikać zaku- pów. Teraz sytuacja jest jednak inna i można się spodziewać, że sprzedaż produktów mię- snych wystrzeli w górę. Co prawda w trakcie oddawania tekstu do druku nie wiedzieliśmy jeszcze, czy i jakie do- kładnie ograniczenia zamierzał wprowadzić rząd. Wiemy, że mamy do czynienia z po- czątkiem trzeciej fali, co w wariancie pesymi- stycznym – może doprowadzić do anulowania niektórych z ostatnich decyzji i tym samym do zaostrzenia lockdownu. Tak czy inaczej Polacy mają aktualnie inne nastawienie niż w ubiegłym roku na wiosnę – mają coraz mniej obaw, chcą się spotykać, a nie zamykać się w domu. Szynki, pasztety, kiełbasy… W tygodniu z Wielkanocą rośnie przede wszystkim sprzedaż wysokiej jakości szynek, a także kiełbas tradycyjnych i białych oraz kabanosów, pasztetów i salami, co pokazu- je, że w okresie świątecznym jesteśmy raczej konserwatywni. Mimo tego całkiem nieźle radzi sobie też sprzedaż wędlin drobiowych, niekoniecznie kojarzących się przecież z na- szą tradycją kulinarną, ale postrzeganych jako dietetyczne i dobre dla dzieci. W tym roku na wielkanocnych zakupach piętno odciśnie jednak zapewne trend goto- wania i pieczenia w domu – należy spodziewać się zwiększonego zainteresowania konsumen- tów świeżym mięsem (wzrośnie zapotrzebo- wanie na schab bez kości, szynkę bez kości oraz łopatki bez kości i filety drobiowe), w tym także tym droższym: dziczyzną, gęsiną i mięsem kaczki. Może wzrosnąć też popu- larność mięs gotowych do upieczenia – war- to nadmienić, że coraz większym uznaniem cieszą się produkty przygotowywane meto- dą sous vide (mięso gotowane w woreczkach próżniowych w kąpieli wodnej lub parowej, w precyzyjnie kontrolowanej temperaturze niższej niż 100 st. C), jak również mięsa do samodzielnego uwędzenia. Najlepsze z najlepszych Wielkanoc sprzyja sprzedaży wędlin klasy premium. Klienci interesują się regionalny- mi produktami, przygotowywanymi we- dług tradycyjnych receptur, obowiązkowo z „czystą etykietą”. Generalnie, konsumen- ci kupują obecnie wciąż rzadziej niż przed pandemią, ale za to więcej – co w przypadku mięs i wędlin paczkowanych oznacza ro- snącą popularność dużych, familijnych opa- kowań. Powoli jednak sprzedaż w sklepach wraca do normy. Musi być świątecznie Cezary Jasiński, dyrektor marketingu w Grupie Sokołów: – Na wielkanocnym stole nie może zabraknąć tradycyjnych specjałów – i właśnie po takie wyroby klienci sięgają szczególnie chętnie. Uroczysty charakter świątecznych posiłków wymaga użycia produktów o wyśmienitym smaku, gwarantowanej jakości i wytwarza- nych ze sprawdzonego surowca. W tym okresie dużą popularnością cieszą się większe gramatury produktów mięsnych, jednak obserwujemy też rosnące zainteresowa- nie mniejszymi opakowaniami oraz wędlinami w plastrach. Klienci coraz chętniej wybierają produkty dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Doceniają ponadto wygodę, którą zapewniają wędliny plastrowane – gotowe do użycia, ułatwiające kulinarne przygotowania i idealne do świątecznych przystawek. W okresie świątecznym obserwujemy też wzrost zainteresowania mięsem surowym. Na stołach coraz częściej pojawia się wołowina oraz cielęcina. Anna Burak, manager ds. produktu w firmie Dobrowolscy: – W święta musi być świątecznie! Czyli przede wszystkim: tradycyjnie i na bogato. Wielkanocne obrzędy, ale również smak tra- dycyjnych wędlin nie zmieniają się od lat. Nie możemy jednak zapominać o konsumentach, którzy mają chęć spróbować czegoś nowego. Dlatego w tym roku, aby podkreślić smak i aromat tradycyjnego barszczu wielkanoc- nego, mamy wyśmienitą propozycję – kiełba- sę białą ze świeżym korzeniem chrzanu. Za- równo kiełbasa biała, jak i chrzan mają smaki nieodmiennie kojarzące się ze Wielkanocą. Obecnie, co ma związek m.in. z pande- mią, konsumenci są jeszcze bardziej świa- domi tego, co kupują. Chcą mieć pewność, że produkt, po który sięgają, jest bezpieczny dla zdrowia. Beata Mroziuk, dyrektor marketingu w Zakładach Mięsnych Silesia: – W odróżnieniu od Bożego Narodzenia, Wielkanoc jest świętem „mięsnym”. Choć istnieją różnice między poszczególnymi regionami kraju, to jednak można znaleźć wspólny mianownik upodobań kulinarnych. Na polskich stołach królują dania tradycyjne, zwłaszcza biała kiełbasa pieczona lub goto- wana w żurku, schab, szynki oraz różnego rodzaju pasztety. Natomiast jako dodatek do święconki niezmiennie popularnością cie- szą się kiełbasy – jałowcowa lub myśliwska. Wszystkie wymienione wyroby notują wzrost sprzedaży w okresie wielkanocnym. Widzi- my też większe zainteresowanie kiełbasami wysokiej jakości oraz kabanosami. Rośnie również popularność potraw z mięsa, ryb i warzyw, przygotowanych metodą sous vide. Cyprian Styp Czas na wielkanocne specjały marzec 2021 BILANS DODATNI 3 5 Informacje

RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5