Bilans marzec 2021
marzec 2021 BILANS DODATNI 17 Warto przeczytać spowodowałoby duże straty po stronie producentów żywności. Jednak dane dotyczące sprzedaży detalicznej żywności wskazują, iż Pola- cy spędzili Święta rodzinnie. Jak pokazał GUS, w grudniu wartość sprzedaży żywności, wyrażona w cenach bieżących, była wyższa o 2% w porównaniu do grudnia 2019 r. Drugim znakiem zapytania był popyt na żywność na rynku kra- jowym po Świętach. Również w tym przypadku obraz jest dosyć pozytywny, choć należy podkreślić, że dotyczy to całej sprzedaży żywności, a więc poszczególne podsegmenty (np. mięso) mogły reagować inaczej niż pokazuje to średnia. W styczniu dynamika sprzedaży detalicznej żywności była oczywiście znacznie niższa niż w grudniu, co wynikało z czynników sezonowych. Jednak w relacji rocznej odnotowano wzrost, o 0,5%, i to pomimo mniejszej liczby dni handlowych w styczniu 2021. Obecnie pierwszą rolę gra, niestety, cały czas pandemia. Jesteśmy w trakcie trzeciej fali, a to powoduje wysoką niepewność przed Świę- tami Wielkanocnymi. Z kolei po Świętach, wszyscy będą liczyli dni do „odmrożenia” gospodarki, które pozwoli np. na zwiększenie aktyw- ności branży HoReCa i wzrost zamówień dla przemysłu mięsnego. Scenariusze na kolejne miesiące są więc obarczone wysokim ryzykiem błędu, co nie pomaga w biznesie. Eksport mięsa pod znakiem pandemii Eksport mięsa nieprzetworzonego został mocno dotknięty przez pandemię. Jednak w przypadku przetworów mięsnych wyniki są już lepsze. Rok 2020 zakończył się znacznym spadkiem eksportu mięsa wie- przowego. Za granicę trafiło 391 tys. ton nieprzetworzonej wieprzo- winy, tj. o 13% mnie j niż rok wcześniej. Wartość sprzedaży obniżyła się o 10%. Pod względem sytuacji na europejskim rynku pierwsza połowa ubiegłego roku istotnie różniła się do drugiej. W czasie pierw- szych sześciu miesięcy niska podaż wieprzowiny na polskim rynku negatywnie odbiła się wolumenie eksportu. We wskazanym okresie masa eksportu była o 28% niższa w relacji rocznej. Natomiast efektem wysokich cen na rynku była niższa dynamika spadku wartości eks- portu, która wyniosła 11% r/r. Wdrugiej połowie roku wzrosła podaż mięsa, ale mocno obniżyły się ceny. W tym okresie eksport w ujęciu wolumenowym był wyższy o 7% r/r, ale dynamika wartości pozostała ujemna i wyniosła 9%. W przypadku mięsa wołowego również odnotowano spadek eks- portu, ale dynamiki były znacznie niższe, niż na rynku wieprzo- winy. W 2020 r. wolumen oraz wartość sprzedaży zagranicznej obniżyły się o 2%. W całym roku za granicę trafiło 374 tys. t pol- skiej wołowiny o wartości 1 365 mln euro. Co ważna, druga fala pandemii nie przyniosła tak negatywnego wpływu, jak pierwsza. W dodatku dosyć stabilne ceny mięsa wołowego w styczniu i lutym 2021 r. wskazują, że również trzecia fala ma ograniczony wpływ na rynek wołowiny. Jeszcze inaczej było w branży drobiarskiej. W całym 2020 za grani- cę trafiło 1 483 tys. t nieprzetworzonego mięsa drobiowego z Polski, co oznacza wzrost o 2%. Z kolei wartość obniżyła się o 11%, do 2 340 mln euro. W 2020 r. nałożyły się na siebie dwa czynniki, które negatywnie oddziaływały na eksport. Z jednej strony było to ogra- niczenie działalności sektora HoReCa, podobnie jak w przypadku innych rodzajów mięs. Drugi czynnik był związany grypą ptaków, której ogniska zostały stwierdzone na terenie Polski na przełomie 2019 i 2020 r. W efekcie od początku roku zakłady przetwórcze zgłaszały wyzwania ze zbytem, które w dodatku nasiliły się w kwiet- niu i w maju, podczas pierwszej fali COVID-19. Jednak wolumen eksportu w pierwszej połowie roku obniżył się tylko o 2% w relacji rocznej. Odnotowano z kolei 7-procentowy spadek wartości. Po lek- kiej stabilizacji w III kw., druga fala pandemii odcisnęła piętno na wynikach sprzedaży w końcówce roku. Jednak efekty były już nieco życzenia inne, niż podczas pierwszej fali. Wolumen eksportu był wyższy o 6% w relacji rocznej. Jednak nastąpił spadek cen mięsa, czego efektem był 13-procentowy spadek wartości sprzedaży. Z kolei w przypadku sprzedaży zagranicznej produktów mięsnych wyniki były bardzo dobre. W 2020 r. wartość eksportu kiełbas i wę- dlin wzrosła o 12% r/r, a pozostałego mięsa przetworzonego o 10%. Dobre wyniki zostały osiągnięte dzięki większej sprzedaży do Wiel- kiej Brytanii, czemu sprzyjało ryzyko bezumownego Brexitu. Ale też zwiększono eksport na inne rynki „starej piętnastki, m.in. do Francji, Niemiec i Hiszpanii. Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego w Santander Bank Polska S.A.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjM4OTk5